اتاق خواب

چطور برای دانش آموزان اتاقی دلچسب بچینیم؟

سؤال هایی که در اینجا مطرحند از این قرار هستند که آیا دکوراسیون و فضایی که فرزندانمان در آن به درس خواندن ی پردازند در میزان تمرکز آنها مؤثر است؟ و مهمتر اینکه چگونه می توان محیطی مناسب برای مطالعه دانش آموزان فراهم کرد؟ با ما همراه باشید تا نکاتی را در این زمینه با هم مرور کنیم. احتمالاً بارها مشاهده کرده‌ اید که فرزندانتان در اتاق خواب خود نمی‌ توانند به انجام امور درسی خود بپردازند و فضای نشیمن خانه یا میز ناهارخوری را برای این کار ترجیح می‌دهند. این موضوع در گذشته نیز برای ما پیش آمده و عده‌ ای از ما همواره در مقابل تلویزیون به مطالعه و انجام تکالیف می‌ پرداختیم. در نگاهی متفاوت به این موضوع در میابیم که این رفتار نه به دلیل جذابیت فضای نشیمن یا میز ناهارخوری است بلکه بیشتر به علت نامناسب بودن دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان رخ می‌ دهد. نور کم، نبود میز مطالعه، صندلی‌ های سفت و نامناسب، کفپوش‌های سخت و زبر و بی‌ نظمی و به‌ هم‌ ریختگی اتاق خواب از جمله دلایلی هستند که کودکان و نوجوانان را از اتاق خود گریزان می‌ کنند. با این اوصاف بد نیست تا به نکات زیر برای دکوراسیون اتاق دانش آموز نگاهی بیندازیم.

دکوراسیون اتاق دانش آموز

نور کافی

نور یکی از اصلی‌ ترین ارکان در دکوراسیون داخلی و دکوراسیون اتاق دانش آموز است که ما را به ماندن در یک فضا ترغیب و یا به کلی از آن مکان دور می کند. به‌ طور معمول انسان‌ ها و به‌ ویژه کودکان و نوجوانان به دکوراسیون های پرنور و روشن علاقه بیشتری نشان می‌دهند. افزون بر این مطالعه و انجام تکالیف نیز به نور کافی نیاز دارد و کمبود نور می‌ تواند در دراز مدت آسیب‌ های جدی به چشم دانش آموزان وارد کند. به‌ طور کلی نور در طراحی داخلی از دو منبع مصنوعی و طبیعی به وجود می آید. نور طبیعی از طریق پنجره‌ها تأمین می‌ شود. با این وصف اگر در اتاق کودک و نوجوان پنجره‌ ای وجود دارد بهتر است با پرده‌ ای ساده و نه‌ چندان ضخیم پوشانده شود تا در صورت نیاز به‌ راحتی بتوان نور خورشید را به داخل اتاق هدایت کرد. افزون بر این در دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان نور مصنوعی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است و در بعد از ظهر و شب‌ هنگام وظیفه روشنایی اتاق را بر عهده دارد. نتیجه آنکه در نورپردازی اتاق خواب فرزندانتان سعی کنید از ترکیب نورهای سفید و زرد استفاده کنید چرا که نور زرد به‌ تنهایی فضایی دلگیر ایجاد خواهد کرد و نور سفید نیز چشمان آنها را اذیت می‌ کند.

مطلب مرتبط  معرفی یک آشپزخانه ویژه معلولین

دکوراسیون اتاق دانش آموز

صندلی راحت

پس از اطمینان از وجود نور کافی در اتاق دانش آموزان باید به دنبال یک صندلی راحت باشیم. اما این صندلی چه ویژگی‌ هایی باید داشته باشد؟ طبیعی است نشیمن راحت نخستین اولویت ما برای سنجش راحتی صندلی است. این راحتی بیش از آنکه به الیاف به کار رفته در صندلی مرتبط باشد به فرم و حالت استاندارد و البته طول و عرض مناسب آن بستگی دارد. برای مثال صندلی‌ های لاله به‌گونه‌ ای ساخته می‌ شوند که کاملاً با فرم بدن انسان در هنگام نشستن سازگارند. معمولاً به دلیل وجود میز مطالعه صندلی‌ های دانش آموزان نیاز چندانی به دسته ندارند با این حال اگر به محصولی دسته‌ دار علاقه دارید دقت کنید که از طول و عرض مناسب و کافی برای نشستن و جا به جایی فرزندتان برخوردار باشد. افزون بر این ارتفاع نشیمن صندلی‌ ها از سطح زمین باید به‌ گونه‌ ای باشد که پای فرزندتان به‌ آسانی با سطح زمین تماس پیدا کند.

دکوراسیون اتاق دانش آموز

میزی با ارتفاع و فضای مناسب

یک صندلی راحت با یک میز مناسب کامل می‌ شود. جدا از فضای سطح میز که باید ظرفیت قرارگیری کتاب و دفترهای مختلف را داشته باشد ارتفاع میز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یک میز با ارتفاع مناسب سبب می‌ شود تا دانش آموزان تسلط کافی به کتاب و دفتر خود داشته باشند و برای انجام تکالیف نیازی به کشیدن خود یا خم شدن بر روی میز نداشته باشند. در واقع یک میز مناسب تضمین‌کننده سلامت کمر و ستون مهره‌ های فرزندان شما خواهد بود. علاوه بر این میزها باید از فضای مناسبی برای جا دادن برخی اقلام نظیر کتاب، دفتر، کاغذ و خودکار و قلم برخوردار باشند. در حقیقت هر چه میز دارای ظرفیت بیشتری باشد به کمد و قفسه‌ های کمتری برای قرارگیری وسایل و ابزارهای مدرسه نیاز داریم. به یاد داشته باشید که همواره قرار نیست یک میز مناسب با هزینه بالا فراهم شود بلکه می‌ توانید از تورفتگی‌ ها و فضاهای اضافه اتاق استفاده کرده و با نصب یک طبقه چوبی این قسمت را به یک میز مناسب و وسیع تبدیل کنید.

مطلب مرتبط  رنگ ها را چگونه در اتاق خواب به کار ببریم؟

دکوراسیون اتاق دانش آموز

فضایی مناسب برای وسایل دانش آموزان

یکی از دلایل گریزان بودن فرزندان از اتاق خواب خود بی‌ نظمی و به‌ هم‌ ریختگی فضای آن است. نبود جای کافی برای قرار دادن وسایلی نظیر کتاب و دفترها از یک سو و کمبود مساحت اتاق خواب از سوی دیگر موجب شده تا شاهد فضایی شلخته و ناآرام در اتاق‌ ها باشیم. در نتیجه دانش آموزان فضای نشیمن و میز ناهارخوری را برای درس خواندن و انجام تکالیف خود ترجیح می‌ دهند. اگر اتاق خواب دانش آموزان از مساحت کافی برای قرار دادن کمدها و قفسه‌ ها برخوردار باشد چندان برای نظم بخشیدن به فضا مشکل نخواهید داشت. اما معضل تازه هنگامی آغاز می‌ شود که با اتاقی کوچک مواجه می‌ شویم. در این مواقع ما توصیه می‌ کنیم به‌ جای استفاده از مساحت مفید اتاق و چینش فشرده وسایل در کنار یکدیگر از فضاهای زائد و غیرمفید موجود استفاده کنید. فضای زیر تخت یکی از مکان‌ های مناسب و با دسترسی راحت برای قفسه‌ بندی و چینش وسایل و کتاب‌ ها محسوب می‌ شود که نه‌ تنها مساحتی را اشغال نمی کند بلکه به جلوه و زیبایی اتاق خواب نیز می‌ افزاید. افزون بر این دیوارها نیز فضای وسیعی برای شما تدارک دیده‌ اند که به‌ راحتی می‌ توانید با نصب باکس‌ های چوبی هم فضای مناسبی برای قرار دادن وسایل ایجاد کنید و هم موجب زیبایی بیشتر دیوارهای یکنواخت و بی‌ روح شوید. از این گذشته باکس‌ های دیواری در مقایسه با کمدها و قفسه‌ ها از قیمت مناسب‌ تر و تنوع طرح و رنگ بیشتری برخوردار هستند.

مطلب مرتبط  کاشی هایی که هیچگاه قدیمی نمی شوند

دکوراسیون اتاق دانش آموز

چه رنگی برای اتاق دانش آموزان مناسب‌ تر است؟

انتخاب رنگ برای دکوراسیون اتاق دانش آموز تا حد زیادی به روحیات او بستگی دارد. برای مثال اگر فرزندانی پر جنب و جوش و پرنشاط دارید لزومی به استفاده از رنگ‌ های گرم در طراحی اتاق خواب آنها ندارید. رنگ‌ های گرم اگر به میزان زیاد در یک فضا به کار روند موجب افزایش فشار خون و هیجان و مانع از تمرکز دانش آموزان می‌ شوند. از سوی دیگر رنگ های سرد گرچه آرامش‌ بخشند اگر به شکل غالب در طراحی داخلی استفاده شود گاهی کسلی و بی‌ حوصلگی را به همراه می آورند. با این اوصاف توصیه می‌ کنیم که در دکوراسیون اتاق کودک و نوجوان از رنگ‌ های خنثی نظیر سفید بیشترین استفاده را بکنید و در کنار آن با توجه به روحیات فرزند خود رنگ‌ های گرم یا سرد به کار بگیرید. همچنین به یاد داشته باشید رنگ سبز در میان رنگ‌ های سرد و رنگ نارنجی در بین رنگ‌ های گرم کمترین تأثیر منفی را با خود به همراه دارند پس می‌ توانید با خیالی آسوده‌ تر از این رنگ‌ ها در دکوراسیون داخلی اتاق دانش آموزان استفاده کنید.

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد امتیاز: 1

نوشته های مشابه