دکوراسیون داخلی

چرخه رنگ چیست و چگونه به ما کمک می کند؟

یکی از روش های مفید برای رسیدن به دکوراسیون مناسب و ایجاد یک هارمونی زیبا در طراحی داخلی شناخت چرخه رنگ و ترکیب رنگ ها است. چرخه رنگ دارای ۴ طیف رنگی است که از ترکیب آنها باهم رنگ های مکمل به دست خواهند آمد. در ادامه برای شناخت بهتر رنگ ها با ما همراه شوید.

چرخه رنگ

رنگ‌ های اصلی

در دایره و چرخه رنگ‌ ها رنگ قرمز، زرد و  آبی جزو  رنگ‌ های اصلی و اولیه هستند زیرا در ترکیب اولیه ساخته‌ شده این رنگ‌ ها از هیچ رنگ دیگری استفاده‌ نشده است و نمی‌ توان آنها را از مخلوط کردن رنگ‌ های دیگر به وجود آوریم. به عبارت دیگر می‌ توانیم بگوییم رنگ‌ های اصلی جزو خالص‌ ترین رنگ‌ ها هستند و با ترکیب این سه رنگ می‌ توانیم رنگ‌ های موجود در طبیعت را بسازیم.

چرخه رنگ

رنگ‌ های ثانویه

می‌ توانیم رنگ‌ های ثانویه را به این صورت تعریف کنیم: از مخلوط کردن دو رنگ اصلی به مقدار مساوی این رنگ ها به دست می آیند. در دایره رنگ‌ ها بنفش، سبز و نارنجی جزو رنگ‌ های ثانویه هستند و جایگاه این رنگ‌ ها در چرخه رنگ بین  دو رنگ اصلی است.

  • بنفش (قرمز+آبی)
  • سبز (آبی+ زرد)
  • نارنجی (قرمز+زرد)

چرخه رنگ

رنگ‌ های ترکیبی

رنگ‌ های درجه سه و یا رنگ‌ های ترکیبی رنگ‌ هایی هستند که از ترکیب رنگ های اولیه و ثانویه به دست می آیند. جایگاه آنها میان دو رنگ تشکیل دهنده آن است. جالب است بدانید که از حاصل این ترکیب شش رنگ به وجود می آید و در کل ۱۲ رنگ در اختیار ما قرار می گیرند. رنگ‌ های ترکیبی عبارتند از :

  • زرد نارنجی (زرد + نارنجی)
  • نارنجی قرمز(نارنجی + قرمز)
  • قرمز بنفش (قرمز + بنفش)
  • بنفش آبی (بنفش + آبی)
  • آبی سبز (آبی + سبز)
  • سبز زرد (سبز + زرد)
مطلب مرتبط  بهترین مدل دکوراسیون دفتر کار

نکته‌ ای که باید به آن توجه کنیم این است که در مخلوط کردن رنگ‌ ها باید نسبت آنها نیز رعایت شود تا به رنگ دلخواه و موردنظر خود برسیم.

چرخه رنگ

رنگ‌ های مکمل

هر یک از رنگ های ثانویه مکمل رنگ های اولیه هستند به گونه ای که این رنگ ها یکدیگر را کامل می کنند. این رنگ‌ ها بر روی چرخه رنگ رو به روی‌ هم قرار می‌ گیرند. به طور کلی می توانیم این گونه عنوان کنیم که از ترکیب رنگ های اولیه و رنگ های ثانویه رنگ خاکستری به دست می آید که رنگی خنثی است. دو  رنگ مکمل در مقابل هم باعث درخشش بیشتر می‌ شوند که نمونه بارز آن را می توانیم در طبیعت ببینم. به عنوان مثال رنگ قرمز که رنگ اصلی است مکمل رنگ سبز است که این رنگ جزو رنگ های ثانویه است. رنگ‌ های آبی و نارنجی هم جزو  رنگ‌ های مکملی هستند که طرفدارن زیادی دارند.

چرخه رنگ

رنگ‌ های مشابه

رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند و هماهنگی و هارمونی خوبی را پدید می آورند. به عنوان مثال رنگ زرد را که در نظر بگیریم طیف زیبایی از  رنگ‌ های گرم را تشکیل می‌ دهد که در نهایت این طیف به رنگ قرمز می‌ رسد.

چرخه رنگ

رنگ‌ های فعال و غیرفعال

چرخه رنگ را می‌ توان به دامنه‌ ای از رنگ‌ های فعال و غیرفعال تقسیم کرد. رنگ‌ های فعال به آن دسته از رنگ‌ هایی گفته می‌ شود که در گروه رنگ‌ های گرم قرار می‌ گیرند همانند قرمز، زرد و نارنجی. این رنگ‌ ها دارای شور و هیجان و انعطاف‌ پذیری زیادی هستند. هنگامی‌ که در برابر رنگ‌ های غیرفعال قرار می‌ گیرند کاملاً نمایان می‌ شوند رنگ‌ های غیرفعال به رنگ‌ هایی گفته می‌ شود که خنثی‌ تر و کمرنگ‌ تر از رنگ‌ های فعال هستند. این رنگ‌ ها در دسته رنگ‌ های سرد قرار می‌ گیرند و تأثیر آرامش بخشی بر افراد می‌ گذارند که شامل رنگ‌ های سبز، آبی و بنفش می‌ شوند.

مطلب مرتبط  همه چیز درباره فضای اداری باز | 20 ایده جذاب

چرخه رنگ

روابط رنگ‌ ها

رنگ‌ ها را می‌ توانیم در یک چرخه رنگ یا یک مثلث رنگ نمایش دهیم. در صورتی که در چرخه رنگ یک مثلث متساوی اضلاع و یا مثلث متساوی‌ الساقین ترسیم کنیم رنگ‌هایی که در گوشه‌ های این مثلث قرار می‌ گیرند رنگ‌ هایی هستند که بیشترین کاربرد را دارند و جزو  اولین رنگ‌ هایی هستند که ما به کودکانمان یاد می‌دهیم. این رنگ‌ها رنگ‌ های اصلی قرمز، آبی و زرد هستند.

چرخه رنگ

چرخه رنگ پرینترها

در مثلث رنگ ها چرخه دیگری از رنگ‌ موجود است که از آنها در پرینترها استفاده می شود. این رنگ‌ ها از سه رنگ قرمز، آبی فیروزه‌ای و زرد تشکیل می شوند که در فرایند چاپ مورد استفاده قرار می گیرند. از ترکیب این ۳ رنگ رنگ‌ های جدیدی به وجود می آید که باید به ‌صورت متعادل با هم ترکیب شوند بنابراین افرادی که کار چاپ و طراحی انجام می‌ دهند بهترین نتیجه گرافیکی را می‌ گیرند.

چرخه رنگ

چرخه رنگ گوته

مثلث رنگ گوته متشکل از رنگ‌های اولیه، ثانویه و رنگ‌ های خنثی است. اما رنگ‌ های خنثی رنگ‌ هایی هستند که در چرخه رنگ وجود ندارند و از ترکیب مجموع رنگ‌ های اولیه و ثانویه ساخته می شوند که دارای تناژ بسیار پایین هستند.

حال که با چرخه رنگ و ترکیب آنها آشنا شدید می توانید هارمونی های بیشتری را در دکوراسیون منزل ایجاد کنید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *