سایر

چرا باید برای پاییز هم خانه تکانی کنیم؟

خانه تکانی پاییزی
خانه تکانی پاییزی

پاییز نمناک را دریابید

بدیهی است که در فصل سرما به علت برودت هوا پنجره های خانه همیشه بسته اند و هوای داخل خانه گرم است. از طرفی دیگر لباس هایی که در فصل زمستان شسته می شوند معمولا روی شوفاژ و در محیط خانه خشک می شوند نه در بالکن و فضای باز، در نتیجه در فصل زمستان خانه ای گرم و مرطوب داریم که محلی مناسب برای رشد باکتری و ویروس هایی است که اعضا خانواده از بیرون همراه خود به داخل خانه می آورند. بهترین راهکار برای مبارزه با رشد ویروس و باکتری این است که پیش از آغاز فصل سرما و در اوایل پاییز شستن تمام ملحفه ها، روبالشتی ها، کاورهای روتختی و لباس های زمستانی که از انبار بیرون آورده اید را آغاز کنید. به نوبت آنها را بشویید و پنجره ها را هم باز بگذارید تا لباس ها در کمال آرامش خشک شوند و رطوبتشان از خانه خارج شود. اینگونه هنگام سردی هوا با مشکل خشک کردن لباس و رطوبت بالا در خانه مواجه نخواهید شد.

خانه تکانی پاییزی

خانه تکانی پاییزی

بازگشت باکتری ها و ویروس ها

زمستان زمان مناسب برای خودنمایی باکتری هاییست که خودشان را میان گرد و غبار وسایل پنهان کرده بودند. با بالا رفتن درجه حرارت در داخل خانه و خاموش شدن کولرها شرایط خانه برای فعال شدن این ویروس و باکتری ها مهیاتر می شود. بهتر است برای جلوگیری از بیمار شدن افراد خانه، قبل از آغاز فصل سرما تمامی سطوح آشپزخانه، سرویس بهداشتی و اتاق خواب ها را ضدعفونی کنید. یکی از مکان هایی که بلافاصله پس از ورد اعضا به خانه لمس می شود درها هستند،‌ هنگام ضدعفونی کردن سطوح درها را هم کاملا تمیز کنید تا خانه از جرم ها پاک شود.

خانه تکانی پاییزی

خانه تکانی پاییزی

کفپوش ها مستعد انباشتن آلودگی هستند

هدف بعدی خانه تکانی برای میکروب زدایی، فرش ها و کف اتاق ها هستند. بهتر است فرش ها را جمع کنید و به قالی شویی بدهید تا از دستِ خورده آشغالهایی که لای پرزهای فرش گیر کرده اند و سلول های مرده ای که قابل مشاهده نیستند خلاص شوید. بعد از جمع آوری فرش ها، بخار شو را به برق بزنید و زمین را خوب با آن تمیز کنید. اگر دستگاه بخارشو نداشتید ابتدا یک بار با ماده شوینده زمین را تمیز کنید و سپس تی را خوب بشورید در آب داغ بزنید و بعد از خارج کردن آب اضافی، آن را روی زمین بکشید تا تمام سطح زمین پاکیزه شود.

خانه تکانی پاییزی

خانه تکانی پاییزی

آلودگی روتختی ها و وسایل خواب پاییز و بهار و تابستان نمی شناسد

متاسفم که خواندن این آمار خوشایند نیست اما باید بگویم که هر انسان به طور متوسط هر شب حدود 200 میلی لیتر عرق می کند و صدها سلول پوست مرده به روی تخت می ریزد. بنابراین بهتر است در فواصل زمانی کوتاه روتختی ها را بشویید. هنگام انتخاب روتختی بهتر است روتختی انتخاب کنید که قابل شست و شو در ماشین لباس شویی باشد. دمای مناسب برای شست و شوی روتختی در ماشین لباس شویی 60 درجه سانتگراد است. اگر امکان شستن پتوها را نداشتید حداقل با استفاده از سری تمیز جاروبرقی پتوها را خوب جارو کنید تا از سلول های مرده تمیز شوند. بهتر است هنگام تعویض روتختی اجازه دهید تشک تختتان برای چند ساعت هوا بخورد.

خانه تکانی پاییزی

خانه تکانی پاییزی

بودن یا نبودن سطل زباله، مسئله این است

اگر در اتاق خواب سطل زباله نگذارید ممکن است هنگامی که عجله دارید وسوسه شوید که دستمال کاغذی های آغشته به ویروس سرماخوردگیتان را روی میز توالت یا گوشه تخت قرار دهید و این خود هم باعث انتقال آلودگی به سطوح دیگر است، هم باعث بهم ریختگی اتاق، اگر هم داخل اتاق خوابتان سطل زباله بگذارید ممکن است یادتان برود که آن را زود به زود خالی کنید و منبع بزرگی از میکروب در گوشه اتاقتان ایجاد شود. بهترین کار این است که ابتدای این پاییز سطل زباله ای کوچک برای اتاق خوابتان تهیه کنید و روزانه هم آن را خالی کنید.

پیشنهاد شما برای خانه تکانی پاییزی چیست؟