نور و نورپردازی

نکاتی برای نورپردازی اولیه خانه

اما اگر با رعایت اصول انجام شود به کیفیت چیدمان خانه کمک می کند و فضای دلچسبی را به وجود می آورد. نکته ای که در هنگام نورپردازی باید به آن توجه شود این است که در هنگام انتخاب نور برای فضا به کاربری آن فضا توجه شود. در این مطلب به ۱۰ نکته برای نورپردازی اولیه خانه پرداخته ایم که رعایت آنها در دکوراسیون اهمیت زیادی دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

۱. قبل از هر اقدامی بودجه را تعیین کنید

قبل از هر اقدامی برای نورپردازی اولیه خانه شما باید بودجه و هزینه ای که برای آن می خواهید صرف کنید را مشخص کنید و برای جلوگیری از شکست مالی و هدر رفتن هزینه ها تصمیم بگیرید که به چه میزان روشنایی و چه نوع نورپردازی نیاز دارید و همچنین فضاهایی که نیاز به نورپردازی دارند را مشخص کنید.

نورپردازی اولیه خانه

۲. یک تم و یا یک سبک انتخاب کنید

درست همانطور که در هنگام چیدمان یک فضا یک سبک برای دکوراسیون انتخاب می کنید برای نورپردازی هم باید سبک و تم عناصری را که می‌خواهید در داخل اتاق قرار دهید را در نظر بگیرید. از آنجاییکه نورپردازی یکی از مکمل های جدایی ناپذیر دکوراسیون است عناصری را پیدا کنید که با شما و فضای شما ارتباط برقرار می کنند. اگر سبک مشخصی دارید نورپردازی باید مناسب با آن سبک باشد.

نورپردازی اولیه خانه

۳. انواع نورپردازی

در کل می توان گفت نورپردازی از سه نوع نور محیطی، نور تأکیدی و نور موضعی و یا نور کار تشکیل شده است. نورپردازی محیطی مربوط به ایجاد روشنایی عمومی است که از بالا به فضا تابیده می شود و نقش کاربردی تری نسبت به بقیه نورپردازی ها دارد در اصل این نورپردازی برای جبران نور طبیعی در طول روز و ایجاد نوری یکنواخت در شب کاربرد دارد و از طریق لوستر و یا به صورت نورهای غیر مستقیم و کار گذاشته شده در سقف تأمین می شود.

مطلب مرتبط  خلاقیت و نوآوری در نورپردازی توسط لیندزی آدلمن

نورپردازی تأکیدی معمولاً به صورت مستقیم بر روی عنصر تزیینی و یا قسمتی از فضا تابیده می شود که توجه همگان را به خود جلب می کند در اصل می توان گفت به نوعی تکمیل کننده نورپردازی محیطی است.

نورپردازی موضعی و یا نور کار در اشکال مختلفی ارائه می شود و یک منطقه مشخص را روشن می کند. این نوع نورپردازی روشنایی متمرکزی برای فضاهای کاری در سرتاسر خانه فراهم می کند. پس از رعایت همه این نوع نورپردازی ها فضای داخلی به فضایی کاملاً روشن تبدیل می شود.

نورپردازی اولیه خانه

۴. با یک لوستر شروع کنید

قبل از هر کاری برای چیدمان هر فضا به نورپردازی آن می پردازیم. هنگامی که بخواهیم یک فضا را نورپردازی کنیم از عنصری که کل فضا را روشن می کند مانند یک لوستر شروع خواهیم کرد. لوستر در آن فضا به عنوان یک عنصر ارزشمند قرار می گیرد و باقی وسایل نورپردازی از همان سبک پیروی می کنند.

نورپردازی اولیه خانه

۵. کاربری و الزامات هر اتاق را در نظر بگیرید

برای نورپردازی اولیه خانه باید به این نکته توجه کنید که هر فضا عملکرد مخصوص به خود را دارد و بعضی از آنها باید نور بیشتری داشته باشند و برخی دیگر نه. برای مثال نورپردازی تأکیدی برای اتاق‌ خواب مناسب است چون در آن فضا نیاز به آرامش بیشتری حس می شود و بر خلاف آن فضای آشپزخانه که منطقه‌ ای برای کارهای دقیق مثل آماده‌ سازی غذا است به نورپردازی موضعی نیاز دارد.

نورپردازی اولیه خانه

۶. دقیق اندازه گیری کنید

خوشبختانه دستورالعمل ‌های کلی و خاصی برای اندازه گیری دقیق عناصر مربوط به هر فضایی وجود دارد. پس از داشتن ابعاد فضا و عملکرد آن به راحتی می توانید وسایل مورد نیاز فضا را تهیه کنید. به عنوان مثال آشپزخانه و اتاق های نشیمن عملکرد و نیازهای متفاوتی دارند برنامه‌ ریزی نورپردازی بالای یک جزیره آشپزخانه بسیار متفاوت تر از انتخاب یک وسیله برای پر کردن یک اتاق نشیمن است.

مطلب مرتبط  نورپردازی در معماری سنتی ایرانی و جایگاه آن

نورپردازی اولیه خانه

۷. در نورپردازی خلاق باشید

در مورد انواع نورپردازی برای هر اتاق صحبت کرده ایم اما گاهی اوقات شکستن قوانین اشکالی ندارد. گاهی اوقات لازم است به عملکرد محصول به طور دیگری فکر کنید و روش های غیرمنتظره ‌ای را امتحان کنید. شاید یک چراغ آویز در کنار تختخواب و یا یک دیوارکوب قابل تنظیم به عنوان یک لامپ در آشپزخانه جذاب باشد و فضای شما را خاص و منحصر به فرد کند.

نورپردازی اولیه خانه

۸. استفاده از تکنولوژی های جدید

این روزها نورپردازی ال ای دی بیشتر از همیشه معمول شده و طرفدارهای زیادی پیدا کرده است اما قوانین متفاوتی در هنگام نصب لوازم ال ای دی در خانه وجود دارد. قبل از نصب نورپردازی های ال ای دی با یک برقکار حرفه ای برای انتخاب گزینه مناسب و ولتاژ مورد نیاز مشورت کنید. نورپردازی ال ای دی یکی از عناصر پیشرفته در خانه است که می تواند از طریق تلفن هوشمند یا تبلت تنظیم شود.

نورپردازی اولیه خانه

۹. در نورپردازی چراغ های چند منظوره را در نظر بگیرید

حالا که به نورپردازی تزیینی پرداختیم وقت آن رسیده است که در مورد نورپردازی معماری مثل نورهای توکار (recessed ،dimmers ،controls و نورهای صفحه ای دیواری اشاره کنیم. از آنجا که ما در عصر دیجیتال زندگی می کنیم به بسیاری از وسایلی که نیاز به شارژ دارند اتکا می‌کنیم. این روز ها بسیاری از کنترل های دیواری دارای خروجی های پیچیده ای هستند که امکان مصرف انرژی بهینه را فراهم می کنند.

نورپردازی اولیه خانه

۱۰. در نهایت شروع به طراحی کنید

آخرین قدم طراحی نورپردازی خانه است. رسیدن به فرایند برنامه‌ ریزی اغلب سخت‌ ترین بخش است اما با رعایت نکات مفیدی که در بالا اشاره شد شما به راحتی می توانید یک نورپردازی منحصر به فرد برای خانه خود داشته باشید و از آن لذت ببرید.

مطلب مرتبط  طراحی مینیمال اداری و فضای کار مدرن در سال 1401

نوشته های مشابه