طراحی صنعتی

معرفی یک طرح جدید برای مبلمان توسط خانم “زاها حدید”

فعالیـت های اولیه او عبارتند از ایستگاه آتش نشانی ، پیست پرش اسکی ، ایستگاه تراموای استراسبورگ ، مرکز هنرهای معاصر در سینسیناتی ، ساختمان مرکزی BMW در لایپزیک ، دکوراسیون داخلی هتل پوئرتا در آمریکا ، ساختمان موزه کپنهاک ، مرکز عملی سالزبورگ و …
زاها حدید ابتدا در دانشگاه آمریکائی بیروت ریاضی خواند و سپس در انجمن آرشیتکت در سال 1972 به تحصیل معماری آغاز نمود و در 1977 دیپلم این مرکز را به او اعطا نمودند . از آن پس او به عنوان همکار در بخش معماری متروپولیتن مشغول به کار شد .بعد ها در مدرسه انجمن آرشیتکتی (A&A) تا 1987 مشغول به تحصیل شد و سپس در مدرسه آرشیتکتی کنزو تانگ وابسته به هاروارد کرسی درسی گرفت و مراکز دیگری که در آنها فعالیت داشته است عبارتند از: دانشگاه ایلینویز ، دانشکده آرشیتکتی در شیکاگو ، دریافت پروفسوری میهمان در هامبورگ ، اوهایو ، استودیو دانشگاه کلمبیا ، همچنین او عضو افتخاری آکادمی هنر آمریکا و بعدها به عنوان همکار انستیتوی آرشیتکت آمریکا و عضو ارشد بریتیش امپایر در 2002 گردید و اکنون نیز پروفسور در دانشگاه وین اتریش است . و همچنین پروفسور در دانشگاه ییل می باشد .
او در در سال 2004 جایزه معماری پریتزکر را که به نوبل معماری معروف است را به عنوان اولین زن دریافت نمود .

همچنین در سالهای 2010 و 2011 نیز برنده جایزه معماری استیرلینگ شد.

زاها حدید در سال 2007 یک مبل گوشه را برای شرکت معظم تولید مبلمان B&B ایتالیا طراحی نمود .

با توجه به سابقه پر باز این آرشیتکت در طراحی ساختمانهای متعدد ، او بی شک یکی از برترین مبلهای گوشه را طراحی نموده که در نگاه اول یک بلوک کامل به نظر می رسد که قسمتهائی به صورت حجاری از دل آن کنده شده است .

مطلب مرتبط  مبلمانی برای دوستداران حیوانات

پشتی و نشیمن و دسته ها ، به صورت کامل بخش های تهی تکه اصلی را تکمیل می نمایند که در حقیقت یک مجسمه تراش خورده بسیار قوی را به ذهن متبادر می نماید . البته زاها متهم است که موارد ارگونومیک را در طراحی این مبل رعایـت ننموده است .

مشخصات فنی :
فریم داخلی از پروفیل استیل ساخته شده است .
پرکننده داخلی آن از فوم پلی اورتان سرد (BAYER) می باشد
پوشش رویه نیز از چرم و یا پارچه است .

ایشان با خلاقیت خاصی موفق به طراحی این مبلمان شده اند که نظر بسیاری از طراحان و هنر دوستان را به خود جلب میکند، امید است طراحان و جوانان هنرمند میهن عزیزمان بتوانند استفاده مثبتی ازین خلاقیت ها در زمینه طراحی داشته باشند و بتوانند هرچه بیشتر به اعتلای هنر و پیشرفت در زمینه طراحی و دکوراسیون کمک نمایند.

نوشته های مشابه