معماری و دکوراسیون خانه

رنگ های جسورانه در دکوراسیون

ابعاد اتاق در میزان استفاده از رنگ های جسورانه بسیار مهم است.
ابعاد اتاق در میزان استفاده از رنگ های جسورانه بسیار مهم است.

ابعاد اتاق را در نظر داشته باشید

توجه به تناسبات و مقیاس ها در طراحی داخلی اتاق ها، در هنگام استفاده از رنگ های جسورانه بسیار مهم است. استفاده بیش از حد از رنگ های خاص ممکن است، احساس خوبی از رنگ به محیط القا نکند و به نوعی زیاده روی محسوب شود. یک قانون بسیار آسان برای میزان استفاده از رنگ ها وجود دارد.

برای فضاهای کوچک، انتخاب یکی از دیوارها برای پوشیده شدن با رنگ مورد نظرتان کافیست. اما برای فضاهای متوسط تا بزرگتر اوضاع کمی فرق می کند؛ می توانید هر چهار دیوار موجود در فضا را با رنگ خاص و متفاوت مدنظرتان رنگ کنید.

رنگ های جسورانه ی دیگر را حذف کنید.

رنگ های جسورانه ی دیگر را حذف کنید.

از رنگ هایی که با رنگ جسورانه مدنظرتان همخوانی دارند استفاده کنید

رنگ های جسورانه و خاص وقتی در کنار رنگ های دیگر قرار می گیرند به بهترین شکل عمل می کنند. می توانید برای همنشینی رنگ ها از چرخه رنگ های مکمل استفاده کنید. دقت کنید استفاده بیش از حد از یک رنگ مخصوصا زمانی که رنگ بسیار قوی و پر رنگ است نوعی زیاده روی محسوب می شود.

عکس آن، استفاده از رنگ هایی که با هم همخوانی دارند و مکمل هستند، می تواند جذابیت بصری ایجاد کند.

هنگام انتخاب رنگ برای محیط مورد نظرتان قانون 60/30/10 را به خاطر داشته باشید. برای این کار کافیست یک رنگ خنثی را انتخاب کنید که رنگ غالب محیط باشد و 60 درصد اتاق را پوشش دهد. بعد از آن با رنگ ثانویه، که کمی جسورانه است 30 درصد اتاق را پوشش داده و در آخر چشم گیرترین رنگتان را برای 10 درصد باقیمانده مورد استفاده قرار دهید.

برای آرامش بیشتر چشم هایتان از رنگ های خنثی بهره ببرید.

برای آرامش بیشتر چشم هایتان از رنگ های خنثی بهره ببرید.

رنگ های خنثی را فراموش نکنید

زمانی که با رنگ های جسورانه کار می کنید رنگ های خنثی تبدیل به سلاح های مخفی شما می شوند. این رنگ ها فضایی را فراهم می کنند تا چشم بتواند کمی استراحت کند و به شما این امکان را بدهد تا باقی فضا را با رنگ های جسورانه تر و البته دلخواهتان طراحی کنید. پس فراموش نکنید که در طول طراحی رنگ های خنثی را وارد فضاهایتان کنید. حتی می توانید برای انتخاب رنگ ثانویه نیز از یک رنگ خنثی دیگر بهره ببرید.

رنگ های خنثی لزوما رنگ های کسل کننده ای مانند خاکستری، سیاه، سفید و قهوه ای نیستند. سطوح براق فلزی نیز همان اثر رنگ های خنثی را بر محیط دارند و همینطور می توانند به دلیل براق بودن جلوه بصری خاصی را نیز به فضا اضافه کنند.

همانطور که در تصویر بالا میبینید رنگ طلایی نقش بسیار مهمی در فضا دارد. از این رنگ در میز جلومبلی، میزهای عسلی، لامپ رومیزی و لوازم جانبی استفاده شده است. و زمانی که چشم هایمان بعد از دیدن مبل ال شکل و رنگی نیاز به استراحت دارند به راحتی جذب اجسام طلایی رنگ و جذاب می شوند. پس عناصر با رنگ های فلزی را به فضای خود اضافه کنید.

همیشه قبل از به کاربردن رنگ جسورانه در محیط مورد نظرتان آن را مورد آزمایش قرار دهید.

همیشه قبل از به کاربردن رنگ جسورانه در محیط مورد نظرتان آن را مورد آزمایش قرار دهید.

مقداری طرح و نقش به فضاهایتان اضافه کنید

نقوش و الگو ها (patterns) می توانند به فضاهایتان اتحاد دهند. در یک فضا با رنگی جسورانه می توانید از نقشی با همان رنگ برای قسمت های دیگر بهره ببرید و همین باعث می شود فضا منسجم تر نشان داده شود. و حتی اگر در مرحله انتخاب رنگ جسورانه مردد هستید انتخاب یک الگو و نقش می تواند نقطه شروعی برای طراحی دکوراسیون باشد.

در این مورد فرش ها، کوسن ها و پتوهای رومبلی گزینه های بسیار خوبی هستند. اگر می خواهید نقش بیشتری به فضا اضافه کنید می توانید از یک صندلی و یا مبل یک نفره که با پارچه طرحدار دوخته شده است استفاده کنید. این صندلی می تواند به عنوان نقطه ای کانونی نیز در دکوراسیون خانه تان مورد استفاده قرار بگیرد.

اگر واقعا عاشق رنگ های جسورانه هستید موقع استفاده از آنها در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه تان نترسید. رعایت نکات بالا کمک می کند تا در کنار داشتن فضاهای رنگی و جذاب آرامش بیشتری در دکوراسیونتان در جریان باشد.
آیا نکته ای دیگر در مورد استفاده از رنگ های جسورانه در دکوراسیون هست که شما با استفاده از آن فضاهایی زیبا خلق کرده باشید؟ خوشحال می شویم اگر آن را با ما به اشتراک بگذارید.