تابستان

راهنمای کافه گردی تابستان 98

عمارت شمسا
عمارت شمسا

1.عمارت شمسا

عمارت شمسا فقط یکی از هزاران خانه قدیمی در مرکز شهر است که این روزها به کافه هایی دنج و آرام تبدیل شده اند که شما را مدتی از دغدغه ها و شلوغی های دنیای ماشینی و تکنولوژیکی امروز دور می کند. این خانه قدیمی دو طبقه نما آجری به دو قسمت اندرونی و بیرونی تقسیم شده که در قسمت بیرونی آن حیاطی بزرگ است که در وسط آن یک حوض مستطیل شکل فواره دار وجود دارد. صندلی های چیده شده در حیاط حداقل پذیرای 2 نفر هستند که بالای هر میز آن چتری است برای محافظت از شما در روزهای گرم و آتشین تابستان. موزاییک های رنگی کف حیاط و شیشه های رنگی پنجره های آن شما را به یاد خانه مادربزرگ ها می اندازد.

آدرس: میدان انقلاب، خیابان کارگر شمالی، خیابان ادوارد براون، پلاک 17

خانه فرهنگ و هنر واژه

خانه فرهنگ و هنر واژه

2.خانه فرهنگ و هنر واژه

خانه فرهنگ و هنر واژه خانه ای قدیمی است با کافه و کتابخانه ای 6000 جلدی که هر دوستدار هنری را به خود جذب می کند. صندلی های لهستانی و میزهای چوبی اش به شدت حس نوستالژیکی را در شما برمی انگیزد و از تماشای رقص رنگ و نور به واسطه وجود شیشه های رنگی پنجره ها حظ بصری وافری می برید. این خانه جان می دهد برای دو دوست صمیمی و قدیمی و البته اهل کتاب که بنشینند در کنار حوض آبی و زیر درختان سبزش کتابی بخوانند و باهم یادی از ایام خوب گذشته کنند.

آدرس: خیابان انقلاب، بین خیابان های وصال و قدس، جنب سینما سپیده، کوچه اسکو، پلاک 13

خانه تاریخی فاموری

خانه تاریخی فاموری

3.خانه تاریخی فاموری

خانه فاموری یکی دیگر از خانه هایی است که از دشمنی این روزها با خانه های تاریخی شهر در امان مانده و مکانی دلچسب و صمیمی برای رفع خستگی بعد از کار در یک غروب دل انگیز تابستانی است. حوضچه سنگی و نمای آجری و طراحی سنتی آنجا را به مکانی رویاگونه تبدیل کرده است. این خانه قدمتش می رسد به دوران قاجار و از دیدنی ترین بناهای این دوره به شمار می رود و جزو آثار ملی ثبت شده است.

آدرس: خیابان جمهوری، بین خیابان های ولیعصر و حافظ، بعد از خیابان روم، کوچه گشتاسب

خانه 1307

خانه 1307

4.خانه 1307

خانه 1307 هنوز حال و هوای روزهایی را دارد که پر بود از هیاهوی شیرین بازی گرگم به هوای بچه ها در اطراف حوض. صاحبان هنر دوست و اهل دل خانه بعد از خاندان فرزانه آن را بدون بازسازی و به همان شکل قدیمی اش به کافه ای برای روزهای دلگیری تبدیل کردند. مبلمان کافه هنوز همان قدیمی ها هستند. همان ها که شاید مادربزرگ خانواده روی آن ها نشسته و برای نوه هایش شال گردن گرم و نرمی بافته و یا شاید مادر برای لختی استراحت برای رفع خستگی از شیطنت های بچه ها روی آن نشسته باشد. زیز زمین این خانه اختصاص داده شده به گالری آثار هنری که تماشای آثار آن برای مهمانان خالی از لطف نیست. این خانه در میان بزرگی این شهر و کوچکی خانه هایش محلی است برای یادآوری گذشته ها و نمایش آن به نسلی که این خانه ها را تنها در فیلم ها و سریال ها دیده اند.

آدرس: خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ، خیابان پورموسی، بن‌بست شیرین، پلاک ۲۱

عمارت عمادیه

عمارت عمادیه

5.عمارت عمادیه

اگر شما هم مثل من عاشق سفر در زمان و تجربه گذشته اجدادتان هستید سری به حمام تاریخی عمادیه که حالا چند وقتی است با دقت بسیاری مرمت و به کافه ای با حال و هوای سنتی تبدیل شده بزنید. طبقه پایین این عمارت به رستوران تبدیل شده و طبقه همکف آن کافه است. در ورودی این بنا یک حوض پر از ماهی قرار دارد که کف آن با موزاییک های رنگی فرش شده، دیوارهای عمارت با آجر سه سانتی تزئین شده که به حس و حال سنتی آنجا کمک کرده است.

آدرس: خیابان دزاشیب، خیابان کریمی، کوچه‌ی علوی

عمارت خانه پدری

عمارت خانه پدری

6.عمارت خانه پدری

«عمارتی در قلب شهر میان دود و سر و صدا و ترافیک که دنج است و با صفا» این توصیف مردمانی است که به هر دلیلی گذرشان به این عمارت افتاده یا به دلیل رفع خستگی و روزمرگی یا دیدار تازه کردن با رفقا. قدیم ترها ریتم زندگی کندتر بود و همه با آرامش بیشتری کارهای روزمره خود از جمله غذا خوردن را انجام می دادند حال فرصتی دست داده و آدم ها میتوانند با رفتن به این عمارت لذت غذا خوردن در آرامش را دوباره تجربه کنند.

آدرس: خیابان کریمخان زند، خیابان ایرانشهر، خیابان ملکیان، پلاک 18

خانه مهین الملک (کافه کتاب دارالخلافه)

خانه مهین الملک (کافه کتاب دارالخلافه)

7.خانه مهین الملک (کافه کتاب دارالخلافه)

این خانه هم از آن خانه های زیبای اواخر قاجار است که آدم خوشحال می شود وقتی می شنود در این زمانه تخریب نه تنها از دست افراد سودجو در امان مانده بلکه به مکانی برای کتاب دوستان و اهالی هنر تبدیل شده. فضایی که اجازه می دهد افراد اندک زمانی هم که شده دل به کتاب و هنر دهند.

این خانه هم مانند تمام خانه های قدیمی حیاط باصفایی دارد و برای ورود به ساختمان اصلی باید ابتدا از حیاط آن بگذرید. بعد از حیاط به ساختمان اصلی خانه می رسید که دارای 5 اتاق به نام های محلات قدیم تهران است؛ شامل سنگلج، عودلاجان، ارگ حکومتی، چاله میدان و بازار که یکی از آنها به کتابخانه تبدیل شده است.

آدرس: خ امام خمینی، خ شیخ هادی، کوچه مظفری خواه

خانه فخرالملوک

خانه فخرالملوک

8.خانه فخرالملوک

آخرین خانه ای که در اینجا قصد معرفی آن را داریم خانه فخرالملوک است که به همت فردی خوش ذوق به ثبت ملی رسید و بعد از آن به رستوران سنتی نان و نمک فخر الملوک تبدیل شد. این خانه شامل اتاق شاه نشین، اتاق گوشواره، پشت بام، مهتابی، سرداب و یک حیاط کوچک با حوض آبی فواره دار در وسط آن است. همچنین این رستوران مکان مناسبی برای برگزاری جشن های سالانه و نماییشگاه های هنری است.

آدرس: خیابان امیرکبیر، خیابان جاویدی، پلاک ۱۱۴