فضای رستوران و غذاخوری

راهنمای دکوراسیون رستوران و کافی شاپ

مشتریان شما بیشتر وقتشان را در داخل رستوران می‌گذرانند. در حالیکه غذای خوب و سرویسدهی به موقع و با کیفیت برای آنها مهم است حال و هوایی که در فضا وجود دارد نیز نقش بسیار بزرگی را ایفا می‌کند. هدف از داشتن یک رستوران و یا کافی‌شاپ ایجاد فضاییست که مشتریان در آن احساس راحتی کنند و در عین حال از غذای خود لذت کافی را ببرند. این نکته در هر نوع رستورانی قابل توجه است. مدیریت فضا به طوریکه بیشترین تعداد میزها را داشته باشد و همزمان فضای کافی نیز وجود داشته باشد کار آسانی نیست. همچنین همه‌ ما می‌دانیم که سکوت در یک رستوران کمی آزار دهنده است ولی میزان پخش صدا نیز بسیار مهم است. نیازی به گفتن نیست که دما و تهویه از بزرگترین مشکلات همه‌ رستوران ‌هاست و باید به آنها توجه کافی داشته باشید. به‌ غیر از این پاکیزگی سرویس‌ های بهداشتی نیز برای مشتریان از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله به نکاتی در مورد دکوراسیون رستوران می پردازیم.

دکوراسیون رستوران

دکوراسیون و مبلمان رستوران و کافی شاپ شما اهمیت دارد

شکل ظاهری رستوران یا کافی شاپ و احساسی که در مشتری ایجاد می‌کند یک عامل حائز اهمیت در انتخاب آن است. این موضوع می‌تواند نقش مثبتی در موفقیت شما داشته باشد و هزینه ‌ای را که برای دکور کردن فضا پرداخته‌اید به ‌راحتی به شما بازگرداند. طراحی داخلی رستوران شما در صورتی که راحت و آرامش‌ بخش باشد تجربه‌ بسیار خوبی را برای مشتریان به ثمر می‌آورد. دیوارها، مبلمان مورد استفاده، لوازم تزیینی، طرح ‌ها، نقش ‌ها و رنگ ‌ها، لباس کارکنان، نور و حتی کفپوش‌ ها همه و همه نشان دهنده‌‌ هویت کسب و کار شماست و در تأثیر بصری بر مشتریان نقش دارند. این تأثیر بصری ارتباطی مستقیم با حال و هوای مشتریان و غذایی که انتخاب می‌کنند دارد. فرقی نمی‌کند که خودتان قصد دکور کردن رستورانتان را دارید و یا برای این ‌کار از یک حرفه‌ ای کمک می‌ گیرید. مهم این است که شما نقش بسیار بزرگی را در هدایت طراحی داخلی فضایتان بازی می‌کنید. دکوراسیون داخلی رستوران شما هم تبلیغی برای کسب و کارتان است و هم موجب رضایت مشتریان از فضا، سرویس‌ دهی و غذای شما می‌شود.

مطلب مرتبط  بزرگ‌ترین رستوران زیردریایی جهان در نروژ

دکوراسیون رستوران

رنگ نقش بزرگی را بازی می کند

رنگ می تواند نقطه شاخص رستوران شما باشد. این که چقدر در فضای رستوران از ترکیب های رنگی متنوع استفاده کنید یا از یک تک رنگ غالب استفاده کنید به شما بستگی دارد. فقط توجه کنید که رنگ ها با انسان گفتگو می کنند. برای مثال رنگ هایی نظیر قرمز و زرد که عمدتا در فست فودها استفاده می شوند هیجان را القا می کنند و بیشتر اشتها را تحریک می کنند. رنگی مثل آبی برای رستوران ها مناسب تر است و می تواند با آرامشی که القا می کند موجب شود مشتریان از زمان طولانی که برای تهیه سفارششان صرف می شود در آرامش بیشتری استفاده کنند و گذر زمان را کمتر متوجه شوند. در هر صورت مبلمان مورد استفاده در محیط می تواند تا حد زیادی رنگ را پوشش دهد و ساده ترین راه برای تأکید بر رنگ های خاص است.

دکوراسیون رستوران

تأثیر نور و نورپردازی باور نکردنی ا‌ست

بسته به نوع رستوران گاهی لازم است از نور طبیعی استفاده کنید. دراین حالت پنجره ‌های بزرگی را در نظر بگیرید که به فضای رستوران شما احساس دلباز بودن می‌دهند. نور خورشید به ‌غیر از ایجاد لذت بصری بر مشتریان تأثیر روانشناختی دارد و در سلامتشان نقش مهمی ایفا می کند. پس هم روشنایی را به‌همراه دارد و هم با تأثیر روانی و فیزیکی بر مشتریان باعث می‌شود که هنگام غذا خوردن احساس بهتری داشته باشند. در بسیاری از رستوران ها و به خصوص در کافی شاپ ها بیشتر از استفاده از نور طبیعی از نورپردازی با انواع لامپ و چراغ های دکوراتیو استفاده می شود. استفاده از نور زرد و طلایی، شومینه و شمع باعث می‌شود تا فضایی گرم در اختیار داشته باشید.

مطلب مرتبط  طراحی داخلی رستوران ساده و شیک

همچنین نورپردازی در فضاهای کوچکتر می‌تواند باعث ایجاد صمیمیت شود. در فضاهای بزرگتر با توجه به نوع رستوران از چلچراغ‌ ها و یا نورپردازی‌ های مدرن استفاده کنید.

دکوراسیون رستوران

ظاهر و باطن رستورانتان را با هم یکی کنید

پیش از هر چیز تصمیم بگیرید. قصد دارید که فضای رستورانتان برای چند نفر به‌ طور همزمان مناسب باشد؟ می ‌خواهید در فضایی که شما ساخته‌ اید چه احساسی داشته باشند؟ در حین این کار باید مشتریان را پیش‌ چشمتان مجسم کنید. روند دستیابی به یک رستوران موفق می‌تواند کار پیچیده ای باشد. یکی از مهمترین نکات هماهنگی ظاهر و باطن رستوران است. هر یک از دو مورد کار مشخصی را انجام می‌دهند با این وجود به یکدیگر مربوط هستند. به طور مثال احتمالا نمی‌خواهید که در یک رستوران گیاهی با شعار غذای سالم چشمتان به یک سرخ‌ کن بزرگ بیفتد.

دکوراسیون رستوران

طراحی فضا و انتخاب مبلمان

فضا و طرحبندی بسیار مهم است. رستوران را طوری طراحی کنید که کاربردی باشد. از آنجایی که مشتریان وقت زیادی‌ را در این فضا می‌گذرانند باید مطمئن شویم که احساس راحتی می‌کنند. میزها را زیاد نزدیک به ‌هم نچینید. فضا را به حداکثر برسانید ولی از راحتی طرحبندی اطمینان حاصل کنید.

انتخاب میز و صندلی های رستوران و کافی شاپ اهمیت زیادی دارد این میز و صندلی ها باید هم راحت باشند و هم زیبا، هم سبک و هم مناسب برای نظافت دائمی. انتخاب های زیادی از مبلمان مدرن و سنتی در پیش روی شماست. می توانید با توجه به سبک مورد نظرتان صندلی دلخواهتان را انتخاب کنید.

مطلب مرتبط  10رستوران با دکوراسیون خاص و منحصر به فرد جهان

دکوراسیون رستوران

اگر لازم است کمک بگیرید

در دکوراسیون رستوران باید به ‌دقت درباره‌ تزیینات فضا از نقاشی‌ های روی دیوار تا وسایل روی‌ میز تصمیم بگیرید. به‌جز اینها شما به ظرف و ظروف، دستمال و قاشق و چنگال و کارد نیاز دارید. توجه کنید که شکل و جنسشان با نوع رستوران شما هماهنگی داشته باشد. اصولا ویژگی و تمایز رستوران و کافی شاپ ها با یکدیگر در تزیینات متفاوت، توجه به جزئیات و پیاده سازی هنری تم مورد نظرشان در اجراست. پس اگر لازم دیدید حتما در همان ابتدای کار از طراحان داخلی کمک بگیرید و با انتقال نظرات خودتان و سپردن کار به آنها شاهد یک اجرای بی نقص و عالی باشید.

نوشته های مشابه