نمایشگاه و غرفه سازی

درباره اکسپو میلان 2015 “EXPO MILANO 2015” چه میدانیم ؟

روز یازدهم اردیبهشت ماه نمایشگاه اکسپو میلان 2015 افتتاح شد و همزمان نیز غرفه ایران دراین نمایشگاه بوسیله آقای محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد .

لازم است ابتدا مفهوم کلی نمایشگاههای اکسپو را یاد آوری نماییم :
برای اولین بار در سال 1851 در کاخ کریستال لندن، نمایشگاه جهانی برگزار شد و اولین رویداد جهت نشان دادن موفقیت های جاه طلبانه انسان در طول تاریخ رخ داد . این مناسبت به منظور به اشتراک گذاشتن فن آوری، نوآوری و اکتشافات جدید بود.
یک نمایشگاه اکسپو اصولا غیر تجاری است ، امکانی است که کشورها در یک گفتگوی بین المللی برموضوعاتی که مورد علاقه همه است تمرکز می کنند ، هدف اولیه از برگزاری نمایشگاههای اکسپو ، ارائه خلاقیت و دانشی است که هر کشور می تواند در این رویداد خاص ارائه نماید .

نقش کشور میزبان:
کشوری که نمایشگاه در آن برگزار خواهد شد از طریق یک فرآیند نامزدی انتخاب می شود . محلی خاص در آن کشور جهت برگزاری این نمایشگاه جهانی انتخاب می گردد و تمام کشورهای دیگر از طریق دیپلماتیک به این رویداد دعوت می شوند . برای کشور میزبان، نمایشگاه فرصتی برای نشان دادن بهترین های او در فرهنگ ملی، نوآوری، تولید و سنت است. ضمن آنکه همچنین یک فرصت است برای ایجاد روابط قوی بین المللی.
برای اولین با در سال 1906 نمایشگاه اکسپو در میلان برگزار شد.

میراث مستقیم :
نمایشگاههای معمول بین المللی در مجموعه هائی از قبل ساخته شده برگزار می گردند ، اما نمایشگاههای جهانی اکسپو فرصتی است برای تغییر چهره یک شهر و ایجاد امکانات زیر بنائی که برای آن شهر به جا می ماند . زیرساخت هائی چون جاده ، پارک و موزه های جدید و ساختمانهای مدرن و زیبا که می توانند کاربری های مختلفی داشته باشند .

مطلب مرتبط  صندلی چندکاره ZOO

میراث غیر مستقیم: پیامی برای آینده :
نمایشگاههای اکسپوجهانی در طول زمان تغییر کرده اند درمقایسه با اولین نمایشگاههای اکسپو هنوز هم نمایشگاه یک ویترین برای توسعه و فرصت های مهم تجاری فرهنگی است ، اما در حال حاضر بیشتر بر روی مسائل مهم مربوط بشریت متمرکز شده است. چند نمایشگاه قبلی اکسپو برمسائل آب ، اقیانوس ها ، کیفیت زندگی بشر متمرکز بود و نمایشگاه اکسپو میلان 2015 بر تغذیه در سیاره زمین و انرژی مورد نیاز برای زندگی بشر تاکید دارد و این موضوع منعکس کننده چالش بزرگ در جهت پیدا کردن تعادل بین بحران تغذیه بشر امروز و احترام به محیط زیست این سیاره است.

سایت نمایشگاه و تمامی عناصر فیزیکی که به طور معمول مسائل “ملموس” و ماندگار یک نمایشگاه خواهد بود ، لازم است که در همراهی با موضوع اصلی این رویداد باشد.
آنچه که ششماه فعالیت مشارکت کنندگان به جای خواهد گذاشت ، تمرکز بر کاهش زباله در جهان است و آموزش زندگی سازگار با محیط زیست به مردم جهان .
به همین دلیل همه پژوهشهای مورد استفاده برای مسائل اقتصادی، اجتماعی و مدل های تولید می باید به منظور بهبود محیط زیست و رشد پایدار جوامع باشد.
و مجموع این عوامل میراث ماندگار نمایشگاه اکسپو میلان 2015 می باشد .

ارگان برگزار کننده نمایشگاههای اکسپو در جهان ” سازمان مسئول سازماندهی نمایشگاههای اکسپو می باشد .
• 168 کشور عضو این سازمان هستند. این کشور ها متعهد به رعایت قواعد و ضوابطی می باشند که توسط این سازمان تدوین می شود.
• در سال 1996 آخرین تغییرات در مصوبات این سازمان رخ داد که مهمترین آن تصمیم گیری در خصوص دو گروه بودن نمایشگاههای اکسپو بود.
• نمایشگاههای جهانی اکسپو “Universal Expos” هر 5 سال برگزار می شوند و دوره برگزاری آنها 6 ماه است ، هر مشارکت کننده ساختمان محل غرفه خود را می سازد ، محدوده سایـت نمایشگاه محدودیت ندارد و تم برگزاری نیز عمومی خواهد بود.
• نمایشگاههای بین المللی اکسپو : “International Expo” زمان برگزاری آن بین دو اکسپو می باشد ، دوره برگزاری 3 ماه است و برگزار کننده خود تمامی ساختمان ها و غرفه ها را می سازد و به مشارکت کنندگان اجاره می دهد، بیشترین مقدار سایت نمایشگاه 25 هکتار خواهد بود . موضوع برگزاری نیز ویژه خواهد بود .
از زمان برگزاری اولین نمایشگاه اکسپو در لندن در 1851 تعداد بازدید کنندگان همواره خیره کننده بوده است و در قرن بیست و یکم نیز این تعداد بازهم رو به فزونی است،
• اکسپو هانور آلمان سال 2000 ، نوزده میلیون نفر
• اکسپو آیچی ژاپن سال 2005 ، بیست و دو میلیون نفر
• اکسپو شانگهای چین سال 2010 ،هفتادوسه میلیون نفر بازدید کننده داشت.

مطلب مرتبط  غرفه کشور برزیل در اکسپو 2015 میلان

موفقیت اکسپو های جهانی بسیار مبتنی است بر نوع مشارکت کشورهای جهان در سی ام اکتبر 2010 اکسپو شانگهای بزرگترین نمایشگاه بین المللی تاریخ برگزار شد و این مقیاسی شد برای نمایشگاه جهانی میلان 2015 با تم “Feeding the Planet, Energy for Life” “تغذیه سیاره و انرژی برای زندگی ” .

در ایده‌ی بعدی به چندی از غرفه‌های کشورهای مختلف نگاهی می‌اندازیم.

• 145 کشور در اکسپو میلان مشارکت دارند که معادل 94% اعضاء اتحادیه نمایشگاهی است .
• 3 سازمان بین المللی از جمله اتحادیه اروپا نیز در این رویداد شرکت نموده اند .
• 13 سازمان غیر دولتی نیز در این واقعه مشارکت دارند .
• 5 کمپانی نیز به صورت مستقل در اکسپو میلان خواهند بود .

نوشته های مشابه