فضای رستوران و غذاخوری

بزرگ‌ترین رستوران زیردریایی جهان در نروژ

خوردن شام در اعماق دریا
خوردن شام در اعماق دریا

خوردن شام در اعماق دریا

حالا یک دلیل خوب برای بازدید از جنوب نروژ وجود دارد، اینکه شام را در پنج‌متری زیر سطح دریا صرف کنید. Under بزرگ‌ترین رستوران زیردریایی جهان با ظرفیت 100 نفر در جنوب نروژ است که در نزدیکی روستای Båly در شهری به نام Lindesnes در سال 2019 افتتاح شده است. هدف از ساخت این رستوران در زیر دریا این است که بازدیدکنندگان دنیای زیر آب را از نزدیک لمس کنند. Gaute Ubostad، یکی از بنیان‌گذاران این پروژه، می‌گوید: هدف ما موفقیت در بازار بین المللی و جذب گردشگران از سراسر جهان به نروژ است.

معماری بزرگ‌ترین رستوران زیردریایی جهان

معماری بزرگ‌ترین رستوران زیردریایی جهان

معماری بزرگ‌ترین رستوران زیردریایی جهان

رستوران Under یکی از شاهکارهای معماری است. ساختمان این رستوران با 35 متر طول همانند یک صخره‌ای سطح آب را می‌شکند تا به طور مستقیم بر روی بستر‌ دریا قرار بگیرید و نیمی دیگر از آن 5 متر پایین‌تر از سطح آب ساخته شده است. شرکت معماری Snøhetta که برنده جایزه جهانی معماری شده است این ساختمان چشمگیر را، طراحی کرده است، طراحی و ساخت اپرای ملی نروژ و کتابخانه اسکندریه در مصر را می‌توان در کارنامه این شرکت معماری مشاهده کنیم.

سازه و ساختار رستوران Under

سازه و ساختار رستوران Under

سازه و ساختار رستوران Under

شاید این سؤال برای بازدیدکنندگان پیش بیایید که این رستوران تا چه اندازه امنیت دارد؟ سازه این رستوران به طوری طراحی شده است که به طور کامل با محیط زیر دریا سازگاری دارد. زبری پوسته بتنی بدنه این رستوران به عنوان یک صخره مصنوعی عمل می‌کند به طوری که صدف‌ها و جلبک‌ها به راحتی بر روی این فضا رشد می‌کنند. طراح این ساختمان با ساخت دیوارهای بتنی ضخیم در مقابل سواحل کوهستانی مقاومت سازه را در مقابل فشار و شوک ناشی از شرایط ناهموار دریا بالا برده است. این رستوران همانند یک زیردریایی غرق‌شده در کف دریا است که با پنجره بزرگ 11 متری که دارد منظره‌ پانورامای زیبایی از کف دریا را نشان می‌دهد که در طول فصل‌ها و شرایط مختلف آب و هوایی تغییر می‌کند. Rune Grasdal معمار پیشرو در این پروژه است او توضیح می‌دهد که این مکان به گونه‌ای طراحی شده است که تجربه هیجان‌انگیزی برای بازدیدکنندگان داشته باشد، مردم نباید احساس ترس داشته باشند بلکه در هنگام نشستن در آنجا باید خیالشان آسوده باشد.

مطلب مرتبط  طراحی داخلی رستوران ساده و شیک
در داخل رستوران، اقیانوس معنای جدیدی پیدا می‌کند

در داخل رستوران، اقیانوس معنای جدیدی پیدا می‌کند

در داخل رستوران، اقیانوس معنای جدیدی پیدا می‌کند

بازدیدکنندگان با وارد شدن به این رستوران از درون یک راهرو که هم سطح ساحل دریا است، سفر دریایی منحصربه‌فرد خود را شروع می‌کنند. آنها می‌توانند بدون هیچ لباس غواصی تمام مسیر را تا عمق ۵ متری از سطح دریا پایین بیایند تا یک تجربه به یاد ماندنی داشته باشند. در داخل رستوران، اقیانوس معنای جدیدی پیدا می‌کند. در فضای داخلی رستوران یک دیوار شیشه‌ای بزرگی وجود دارد که یک دید منحصربه‌فردی را در زندگی پر جنب و جوش دریا به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. در منطقه رستوران، 5 متر پایین‌تر از سطح دریا، دو میز ناهارخوری بلند و چند میز کوچک‌تر در مقابل نمای زیبای این دیوار شیشه قرار گرفته است.

رستوران Under به عنوان یک مرکز تحقیقاتی عمل خواهد کرد

رستوران Under به عنوان یک مرکز تحقیقاتی عمل خواهد کرد

رستوران Under به عنوان یک مرکز تحقیقاتی عمل خواهد کرد

اینجا جایی است که جنبه تحقیقاتی پروژه وارد بازی می‌شود. این رستوران قصد دارد کمی سرگرمی و تجربه جدیدی برای مهمانان خود ایجاد کند. محققان با آموزش دادن انواع ماهی و همچنین حیوانات کوچکی که توسط ماهی خورده می‌شوند محیط جذابی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کنند. از نور مصنوعی برای جذب پلانکتون‌ها استفاده می‌کنند که به نوبه خود گونه‌های دیگر و ماهی را به منطقه جذب می‌کند. بازدیدکنندگان با توجه به زمان سال می‌توانند انواع مختلف ماهی‌ها را تماشا کنند. گونه‌های ماهی‌های معمولی در این منطقه عبارت‌اند از ماهی پولاک (Pollack) و ماهی کاد (Cod)، خرچنگ‌ها، اره ماهی و جلبک‌هایی دریایی که در فصول مختلف در حال تغییر هستند؛ و در نهایت بازدیدکنندگان می‌توانند یک عملکرد زنده از دریای خروشان و طوفانی را ببینید که در طبیعت در تلاطم است.

مطلب مرتبط  راهنمای جامع خرید مبلمان کافه و رستوران
منوی متنوع و خوشمزه رستوران Under

منوی متنوع و خوشمزه رستوران Under

منوی متنوع و خوشمزه رستوران Under

بازدیدکنندگانی که در این رستوران غذا می‌خورند و تجربه جالبی کسب می‌کنند که تا به حال همچنین تجربه‌ای نداشته‌اند. به طور طبیعی یک انتخاب خوبی از غذاهای دریایی در رستوران Under وجود خواهد داشت، چرا که بیشتر غذاهایی که در این رستوران وجود دارد غذاهای دریایی و ماهی‌های صید شده محلی هستند؛ اما مهمانان این رستوران می‌توانند طعم گوشت گوسفندان محلی منطقه و پرندگان دریایی را امتحان کنند. منوی متنوع و خوشمزه رستوران Under، توسط سرآشپز دانمارکی به نام Nicolai Ellitsgaard Pedersen نوشته شده است. Nicolai در گذشته سرآشپز معروف رستوران “Maltid” در مرکز شهر Kristiansand بوده است و همچنین در رستوران Michelin – Kro در دانمارک کارکرده است.