تابستان

بازی های خلاقانه برای کودکان مناسب فضای باز در فصل تابستان

علامت رنگین کمان
علامت رنگین کمان

علامت رنگین کمان

این نوعی بازی پیدا کردن نشانه هاست. پنج چوب بستنی را با رنگ های مختلف رنگ آمیزی و در بخش های مختلف فضا پنهان کنید. 5 پاستل همرنگ چوب ها را نیز در نزدیکی چوب ها مخفی کنید. اگر بازیکن چوب و پاستل با دو رنگ مختلف پیدا کرد باید با پاستل یک خط روی صورتش بکشد. هم زمان بازیکن نخودی به دنبال بازیکن هاست تا یک برچسب روی صورتشان بچسباند. هر بازیکنی که برچسب بگیرد باید رنگ را از روی صورتش پاک کرده و مجدد تلاش کند. اولین کسی که هر پنج رنگ روی صورتش کامل شود برنده است. واقعا چه کسی از بازی رنگ ها به همراه نقاشی چهره لذت نمی برد؟!

بازی بزرگ حافظه

بازی بزرگ حافظه

بازی بزرگ حافظه

این یک بازی محبوب قدیمی است که هر چه در اندازه بزرگتری انجام شود لذت آن بیشتر است. 10 پوستر بزرگ چاپ کنید که عکس های آن دو به دو جفت باشند. آن ها را به هم ریخته بچینید. هر بازیکن ده ثانیه فرصت دارد ترتیب جفت ها را بخاطر بسپارد. سپس پوسترها را به پشت برگردانید و حدس بزنید که هر عکس و جفت آن کدام است. این یکی از بازی های خلاقانه تمرین حافظه و ذهن است.

بولینگ

بولینگ

بولینگ

وقت آن است تا از بطری های دور انداختنی تان یک استفاده مفید کنید. بالای تعدادی بطری را رنگ آمیزی کنید و به ترتیب بچینید و با یک توپ به سمت آن ها نشانه گیری کنید. چه چیزی از این ساده تر و سرگرم کنده تر؟!

 پرتاب کیسه لوبیا روی نردبان

پرتاب کیسه لوبیا روی نردبان

پرتاب کیسه لوبیا روی نردبان

چند بسته لوبیا برای هر فرد آماده کنید. یک نردبان در فضای خود قرار دهید و هر پله اش را امتیازگذاری کنید. سپس سعی کنید از فاصله ای دور تر بسته های لوبیا را روی پله ها بیندازید. هرچه پر امتیازتر بهتر.

بازی هولا هوپ

بازی هولا هوپ

بازی هولا هوپ

به دو تیم تقسیم شوید. برای انجام این بازی به تعدادی حلقه ورزشی نیاز داریم. حلقه ها را در بازو انداخته سپس دست های یکدیگر را بگیرید. باید سعی کنید حلقه ها را به شکل دورانی بچرخانید. اولین تیمی که حلقه هایش از چرخش بایستند بازنده است. این بازی علاوه بر جنبه ورزشی از نظر ذهنی و منطقی هم مفید است و روحیه تیمی را در کودکان افزایش می دهد.

بادکنک های آبی

بادکنک های آبی

بادکنک های آبی

این از جمله بازی هایی ست که می توان آن را به انواع مختلفی انجام داد و در قوانینش خلاقیت به خرج داد. تعدادی بادکنک را پر از آب کرده و از بند رخت های حیاط آویزان کنید. حالا زمان بگیرید تا مشخص شود در یک مدت معین هر کس چه تعداد بادکنک را می ترکاند یا چه کسی می تواند با چشم بسته این کار را انجام دهد؟ کسی که بیشترین بادکنک ترکیده را داشته باشد برنده است. این بازی برای تابستان بی نظیر است زیرا ترکیدن بادکنک های پر از آب بچه ها را خیس و خنک می کند.

جعبه ی شن و ماسه

جعبه ی شن و ماسه

جعبه شن و ماسه

بازی با شن چیزیست که همیشه باعث بروز خلاقیت کودکان می شود. بخصوص اگر در شهری زندگی می کنید که ساحل ندارد به شما پیشنهاد می کنم حتما یک جعبه شن و ماسه ذخیره شده داشته باشید تا ساحل را به حیاط، پارک یا حتی بالکن خود بیاورید. درست کردن انواع شکل ها و سازه ها با شن چیزی ست که برای ساعت ها کودکان را سرگرم می کند.

مسابقه قایقرانی

مسابقه قایقرانی

مسابقه قایقرانی

با کاغذهای باطله تعدادی قایق کوچک درست کنید و با خلال دندان و پارچه های رنگی برایش بادبان بسازید. سپس قایق ها را به مسابقه در بیاورید و ببینید قایق چه کسی زودتر به مقصد میرسد. این یک بازی عالی و سرگرم کننده برای کودکانی است که از حمام خوششان نمی آید یا به درست کردن کاردستی علاقه دارند.

اردک-غاز-چلپ-چلوپ

اردک-غاز-چلپ-چلوپ

اردک- غاز- چلپ- چلوپ

این یک بازی قدیمی و بسیار هیجان انگیز است. کودکان را در یک دایره بنشانید. یک شخص به عنوان گرگ با یک لیوان پر از آب بالای سر بچه ها می چرخد و به طور دلخواه می تواند به آن ها ضربه ای بزند و بگوید «اردک». کسی که اردک شده در امان است ولی وقتی بعد از ضربه بگوید “غاز” باید آب را روی سر بچه ای که غاز شده بریزد و به سرعت فرار کند. اگر غاز نتواند او را بگیرد و گرگ سر جایش بنشیند غاز گرگ می شود وگرنه همان شخص گرگ می ماند و شخص دیگری را غاز می کند.

نکته: بهتر است از آب ولرم استفاده کنید تا بچه ها مریض نشوند.

حرف آخر: بعضی از بازی ها هستند که تنها در فضای مناسب توسط خود بچه ها ابداع می شوند. کافی است آن ها را از تکنولوژی دور کنید و به فضای باز ببرید تا از قدرت ذهنشان شگفت زده شوید. اختراع کردن بازی های جدید با بچه ها از بهترین سرگرمی هاست.