فضای اداری

ارگونومی در محیط کار

اغلب محیط های اداری با تمام تفاوت هایی که با یکدیگر دارند دست کم در یک مورد با هم به اشتراک رسیده اند و آن چیزی نیست جز خستگی. خستگی در محیط کار معمولاً از نشستن های طولانی مدت بر روی صندلی های غیراستاندارد و قرار گرفتن در پشت میزهایی با ارتفاع نامناسب ناشی می شود. این موضوع سبب شده تا در چند دهه گذشته مفهومی به نام ارگونومی در محیط کار به وجود بیاید و طراحی مبلمان اداری شکلی نو به خود بگیرد.

چگونه از خستگی در محیط اداری جلوگیری کنیم؟

مارک میدلزورث مالک و رئیس وبسایت ارگونومی پلاس که سال‌ هاست به آموزش در زمینه سلامت افراد در محل کار می‌ پردازد معتقد است که برای جلوگیری از خستگی زودرس در فضای اداری تنها کافی است ۱۰ نکته را رعایت کنیم:

ارگونومی در محیط کار

ارگونومی در محیط کار

۱.  اطمینان حاصل کنید در طول مدتی که بر روی صندلی نشسته‌ اید وزن بازوهای شما به وسیله دسته صندلی‌ ها یا سطح میز مهار می‌ شود. در واقع هر قدر که دست‌ های شما بیشتر آویزان باشد شب‌ ها هنگام استراحت درد بیشتری در ناحیه گردن و شانه‌ ها احساس خواهید کرد.

۲. سعی کنید همواره وزن سر شما به‌ طور مستقیم به گردن وارد شود. خم بودن گردن به مدت زیاد می‌ تواند موجب آسیب‌ هایی در قسمت ستون مهره‌ ها شود.

۳. خم نشوید چرا که خمیدگی در طولانی مدت فشار زیادی به دیسک و مهره‌ های پشت شما وارد می‌ کند. همچنین از نشستن به شکلی که وزن بدن شما بر روی یکی از دست‌ ها بیشتر شود بپرهیزید. به‌ منظور جلوگیری از خمیدگی، صندلی خود را به میز کار تا حد امکان نزدیک کنید به گونه‌ ای که برای تسلط به کار خود نیازی به خم شدن نداشته باشید.

ارگونومی در محیط کار

ارگونومی در محیط کار

۴. مانیتور کامپیوتر باید به شکل مستقیم روبروی شما و در مقابل چشمانتان قرار گیرد. صفحه کلید نیز باید در برابر مانیتور باشد تا مجبور نباشید برای کار با کامپیوتر سر، گردن و کمر خود را خم کنید.

۵. گذاشتن تلفن بین گوش و شانه اگر چه امر چندان رایجی نیست اما برای برخی ها عادت است. این کار هنگامی که به‌ طور مکرر انجام شود حاصلی جز درد مهره‌ های گردن و عضلات شانه را برای شما به ارمغان نمی‌ آورد پس بهتر است آن را کنار بگذارید.

۶. صفحه کلید و موس باید به اندازه کافی نزدیک هم باشند تا هنگام کار با کامپیوتر با کمترین حرکت شانه و بازو به آنها دسترسی داشته باشید.

۷. مانیتور کامپیوتر نباید بیش از اندازه به چشم‌ ها نزدیک شود چرا که اگر ارتفاع آن پایین‌ تر از خط مستقیم چشم‌ ها باشد موجب خم شدن گردن به سمت بالا یا پایین می‌ شود.
افزون بر این نزدیکی مانیتور به صورت بینایی شما را تحت تأثیر قرار می‌ دهد و موجب خستگی چشم‌ ها می‌ شود. به‌ طور معمول صورت شما باید به اندازه مچ دست تا بازو با مانیتور فاصله داشته باشد.

۸. نور صفحه نمایش باید به میزانی باشد که با چشم برداشتن از آن احساس تاریکی در سایر قسمت‌ های محیط کار نکنید. همچنین از تصاویری با رنگ سفید برای پس زمینه صفحه نمایش خود استفاده نکنید.

ارگونومی در محیط کار

ارگونومی در محیط کار

۹. پاهای شما هنگام نشستن بر روی صندلی اداری نباید آویزان باشد. پس اگر پای شما به زمین نمی‌ رسد بهتر است ارتفاع صندلی را کاهش دهید اما اگر با کاهش ارتفاع صندلی تسلط خود را بر میز از دست می‌ دهید می‌ توانید از یک زیرپایی استفاده کنید.

۱۰. پشتی صندلی اداری باید کاملاً با انحنای ستون فقرات هماهنگ باشد. امروزه صندلی‌های اداری با قابلیت تنظیم گودی تکیه‌ گاه در بازار وجود دارند اما اگر توان خرید این صندلی‌ ها را ندارید می‌ توانید از پشتی‌ های کوچک کمربنددار برای پر کردن فضای خالی میان کمر و صندلی استفاده کنید.