سایر

ارتباط بین دکوراسیون داخلی و صنعت مد و تأثیرشان بر یکدیگر

اما تأثیر دنیای مد خیلی بیشتر از لباس هایی است که در خیابان ها و تن مردم می بینیم. صنعت مد از رنگ ها و الگوها تا فرهنگ و نحوه زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می دهد و در این میان بر دکوراسیون داخلی هم اثری غیرقابل انکار می گذارد. در این مقاله به تآثیر صنعت مد بر روی طراحی داخلی می پردازیم. امروزه با گسترش شبکه‌ های مجازی و محبوبیت وبسایت‌ ها در میان مردم این دو صنعت بیش از هرموقعی به هم نزدیک شده‌ اند. در وبسایت‌ های طراحی مد یا طراحی داخلی شاهد عکس‌ های مختلفی از سبک‌ های روز هستیم که هم در طراحی داخلی و هم در مد استفاده شده‌ اند و با کنار هم قرار دادن این عکس‌ ها تأثیر جریان‌ های مختلف در میان دوستداران هر دو حوزه بیشتر آشکار می‌ شود. حقیقت این است که سبک هر شخصی مختص به خود اوست. سلیقه های مختلف فردی در جنبه های مختلف زندگی یک فرد ظهور می یابد و موجب می شود که سبک و سیاق افراد چه در لباس‌ هایی که می‌ پوشند و چه در چیدمان خانه‌ آنها دیده شود. برای مثال دوستی دارم که علاقه‌ شدیدی به سبک‌ های سنتی ایرانی دارد و این علاقه موجب شده نه تنها در انتخاب لباس‌ های خود به نوعی از پارچه‌ ها یا طراحی‌ ایرانی بهره بگیرد بلکه در چیدمان خانه خود نیز از وسایلی استفاده کند که نمایانگر سبک سنتی است. او  در زمستان‌ ها همیشه کرسی کوچکی توی یکی از اتاق‌ های خانه به پا می‌ کند و از ترمه‌ های زیبا بر روی میز ناهارخوری استفاده می‌ کند و در آشپزخانه خود ظرف‌ های سفالی زیبایی با طرح‌ های اسلیمی دارد. در این مقاله سعی داریم به ارتباط بین مد و دکوراسیون بپردازیم  و بعضی از جریان‌ ها و سبک‌ هایی که نه تنها در صنعت مد بلکه در طراحی داخلی خانه‌ ها نیز وارد شده است را به شما معرفی کنیم.

مد و دکوراسیون

ناتورالیسم چین و ژاپن

یکی از ویژگی‌های مهم در فرهنگ‌ های شرق دور مانند چین و ژاپن اهمیت طبیعت و طبیعت‌ گرایی است. توجه به طبیعت در تمام جنبه‌ های زندگی مردم این مناطق مشهود است. این نکته نه تنها در استفاده‌ آنها از طیف وسیعی از گیاهان در خوراک‌های خود بلکه در استفاده از نمادهای عناصر طبیعی در انواع هنر‌ها و طراحی‌ ها نیز قابل مشاهده است. استفاده از محصولات چوبی در خانه‌ ها و نمایش گل های متنوع بر روی ظروف، تابلوهای نقاشی و حتی لباس‌ های آنها همه نمایانگر حس طبیعت دوستی این اقوام در تمام دوران‌ها بوده است.

امروزه طبیعت‌ گرایی چین و ژاپن در جریان‌ های مد در شرق و غرب به وفور دیده می‌ شود. کیمونو‌های زیبا با رنگ‌ هایی که یادآور زیبایی‌های طبیعت هستند با نقش و نگارهایی از درختان و گل‌ های این مناطق حتی در غربی‌ ترین مناطق آمریکا هم دیده می‌ شوند و این طرح و رنگ‌ ها از روی پارچه‌ ها بر روی دیوار‌ها و وسایل خانه نیز کشیده شده‌ اند.

مد و دکوراسیون

سبک پر نقش و رنگ هندی

یکی از ویژگی‌ های سبک‌ های هندی رنگ‌ های شاد و گرمی است که نمایانگر آب‌ و‌ هوا و طبیعت گرم هندی در قالب نقوش متنوع و پر پیچ خم است. این طرح‌ ها مانند گیاهان پیچ در پیچی از جنس حنا بر روی دست و پاهای زنان می‌نشینند و بعد با نخ‌ های رنگی در لباس‌ هایشان تلألو می‌ یابند. ظهور این طرح‌ ها در طراحی داخلی و مبلمان به سبک هندی نیز فراوان است. استفاده از رنگ و نقش‌ های هندی در ترکیب با انواع سبک‌ های مینیمال و پست مدرن غربی که روحی سرد دارند و امروزه بسیار رواج پیدا کرده‌ اند می‌ تواند به فضا گرما و صمیمیت ببخشد.

مطلب مرتبط  رنگ زرد و خاکستری پنتون و معماری

مد و دکوراسیون

نقوش اسلیمی ایرانی

نقوش به کار رفته در صنایع قدیمی ایرانی نظیر فرش و گلیم و هنرهایی نظیر معماری دارای تاریخ طولانی هستند و پشت هر طرح و رنگی مفهومی برگرفته از فرهنگ این ملت نشسته است. ایران سرزمین بزرگی است که در هر گوشه آن طرح‌ ها و سبک‌ های خاصی با توجه به فرهنگ منطقه و آب‌ و‌ هوا و جغرافیای موجود شکل گرفته و در آثار هنری مردم همان خطه نمایانگر شده است. اما از قدیمی‌ ترین و اصیل‌ ترین طرح‌ های ایرانی طرح اسلیمی است که در جای جای ایران استفاده شده است و این نقوش نه تنها در ساختمان‌ ها بلکه در داخل خانه‌ ها و بر روی وسایل و ملزومات خانه نیز دیده می‌ شوند. درگذشته های دور برخی از این نقوش در منسوجاتی که برای دوخت لباس به کار برده می شوند هم مورد استفاده قرار می گرفتند اما سال ها بود که کمتر در پوشش ایرانی می شد ردی از این نقوش یافت. اخیرا هنرمندان و طراحان لباس در سطح بین المللی و داخلی توجه ویژه ای به کاربرد این نقوش در مد و لباس و نمایش آن بر روی فرش قرمز کرده اند. در این مورد دکوراسیون داخلی الهام بخش مد بوده زیرا از گذشته وجودفرش‌ های ایرانی در دکوراسیون متداول بوده است. رنگ‌ های خاکی، نارنجی، زرد و آجری که بازتابی از مناطق کویری هستند نیز در صنعت مد و دکوراسیون داخلی متأثر از سبک ایرانی بسیار استفاده می شده اند و می شوند. از دیگر موارد می توان به استفاده موازی از زیور‌آلات فیروزه‌ ای در صنعت مد و همچنین ظروف میناکاری و سفالی به رنگ‌ های فیروزه‌ای و سبز و نقره‌ ای در حوزه دکوراسیون اشاره کرد.

مد و دکوراسیون

تا اینجا نمونه‌ هایی شرقی از تأثیر انواع سبک‌ های مختلف در صنعت مد و دکوراسیون داخلی را بررسی کردیم در ادامه با ما  همراه باشید تا انواع سبک‌ های غربی را که امروزه از صنعت مد به طراحی‌ داخلی خانه‌ ها راه خود را باز کرده اند را نیز به شما معرفی کنیم. مثلا در بهار ۲۰۱۶ یکی از جریان‌ های بسیار محبوب در صنعت مد استفاده از رنگ صورتی گچی و لباس‌ هایی مینیمال، ساده و تا جای ممکن تک رنگ و یا استفاده از تنالیته‌ های نزدیک به صورتی گچی بود. این جریان خیلی زود در دکوراسیون داخلی نیز محبوب شد و شاهد طراحی‌ داخلی خانه‌ هایی به این سبک در کشورهای غربی بودیم. در ادامه چند جریان قوی و محبوب در غرب را بررسی می‌کنیم که مستقیماً از دنیای مد بر طراحی داخلی خانه‌ ها و ساختمان‌ ها تأثیر گذاشته است.

مطلب مرتبط  چرخه رنگ چیست و چگونه به ما کمک می کند؟

مد و دکوراسیون

ترکیب آبی تیره و زرد

یکی از ترکیب های رنگی که حس ثروت و قدرت را القا می‌کند و در پاییز ۲۰۱۶ توجه زیادی را در شوهای لباس به خود جلب کرد ترکیب دو رنگ آبی تیره و زرد بود. این ترکیب که در قدیم نیز استفاده‌ فراوانی داشته پس از تأکیدی که در فرش قرمز بر آن شد دوباره جای خود را در دکوراسیون باز کرد و بسیار قوی تر از قبل در آثار طراحان داخلی مورد استفاده قرار گرفت. این ترکیب در مدت زمانی کوتاه به یکی از ترندهای محبوب در دکوراسیون داخلی تبدیل شد. دو رنگ سرد و گرم در کنار هم تضادی زیبا ایجاد می‌ کنند که در هر جایی چشم‌ ها را متوجه خود می‌کند.

مد و دکوراسیون

گل‌ های بهاری

پارچه‌ های گلدار چند سالی است که دوباره پر استفاده شده‌ اند و انواع مختلف آنها در بازار‌های غربی تولید می‌ شود. در صنعت مد Topshop یکی از پیشروترین برندهای لباس در استفاده از پارچه‌ های گلدار و طرح گل‌ های ریز و درشت در پوشاک زنانه و حتی مردانه است. استفاده از منسوجاتی با طرح گل‌ های بهاری ریز و درشت که حسی از تازگی و سرزندگی را به بیننده القا می‌ کنند قبل از این که لباس های گلدار در روی فرش قرمز مطرح شوند و استقبال شایانی از آنها به عمل بیاید در خانه ها بسیار کمتر شده بود. پس از استقبال خوبی که از این سبک پوشاک در صنعت مد شد خیلی زود این سبک از منسوجات در دکوراسیون خانه ها نیز مورد استفاده قرار گرفت. طرح‌ های گلدار بر روی کاغذدیواری‌ ها و یا پارچه‌ های روکش مبل گلدار محبوبیتی ویژه در میان غربیان پیرو مد پیدا کرد.

مد و دکوراسیون

اشکال هندسی

یکی از مدرن‌ ترین سبک‌ هایی که در سال های اخیر در صنعت مد جریان یافت استفاده از انواع اشکال هندسی و خطوط شکسته در پوشاک بود. البته خود این سبک مد به وضوح از معماری الگو گرفته بود. پس از فرش قرمز خیلی زود شاهد استفاده از این خطوط شکسته و هندسی در دکوراسیون داخلی خانه‌ های مدرن غربی بودیم. این اشکال هندسی که به‌ خصوص در تنالیته های پررنگ استفاده می‌ شوند حسی از نوگرایی و دنیای صنعتی را به بیننده القا می‌ کنند. در دکوراسیون داخلی اشکال هندسی نه‌ تنها بر روی دیوارها و روکش‌ ها بلکه در طراحی و تولید مبلمان و لوازم خانه نیز تأثیر گذاشتند.

مد و دکوراسیون

راه‌ راه محبوب و همیشگی

راه‌ راه سال‌ هاست که مد است و به نظر می‌ آید هیچگاه هم از مد نمی‌ افتد. مدت زمانی که این سبک محبوب بوده باعث شده که به‌ طور گسترده شاهد تأثیرات آن در مد و دکوراسیون داخلی باشیم. لباس‌ها، کیف و کفش و انواع پوشاک در هر فصلی با منسوجات راه‌ راه‌ طراحی و تولید می شوند. همزمان همواره استفاده از همین طرح برای مبلمان و کاغذدیواری و سایر اجزای دکوراسیون بسیار متداول است. راه‌ راه سفید و سیاه محبوب‌ ترین ترکیب رنگی در این سبک است که نه‌تنها در صنعت مد بلکه در طراحی داخلی نیز بسیار کارآمد است. این دو رنگ متضاد می‌ توانند با بسیاری از رنگ‌ ها و سبک‌ ها هماهنگ شوند و ترکیب‌ های جذابی را ایجاد کنند که با سلیقه و روحیه طیف وسیعی از افراد هماهنگ باشد. استفاده از این ترکیب مانند بسیاری از طرح های دیگر در صنعت مد و دکوراسیون فراز و فرود را با هم تجربه می کنند.

مطلب مرتبط  خانه های بهاری

مد و دکوراسیون

طرح‌ های گرافیکی

گرافیک یکی از هنرهای دوره‌ مدرن است که شاهد رشد سریع آن بوده ایم. تأثیر گرافیک در انواع صنایع به صورت مستقیم دیده می‌ شود. از طراحی سایت و تبلیغات تا گرافیک محیطی و شهری و درنهایت تأثیر زیبای آن بر صنعت مد و همچنین معماری و طراحی داخلی. انواع سبک‌ های گرافیکی در طراحی پوشاک و همچنین وسایل خانه استفاده می شوند.

مد و دکوراسیون

پاپ آرت (Pop-Art)

پاپ آرت عبارت اختصاری برای Popular art یا همان هنر محبوب و مردمی است. هنر پاپ آرت شامل رنگ‌ های تند و براق یا هر نوع طراحی چشمگیر و جدید است. استفاده از رنگ‌ های مختلف یا عکس‌ های چاپی بر روی لباس‌ ها و یا در دکوراسیون داخلی موجب ایجاد چنین سبکی می‌ شود. هرگاه پاپ آرت بر روی فرش قرمز بیشتر مورد اقبال قرار می گیرد کاربرد آن در فضای داخلی نیز افزایش می یابد و درحال حاضر با توجه به گرایشی که جوانان به این سبک دارند رد آن را می توانیم به خوبی در دکوراسیون داخلی مشاهده کنیم.

مد برگرفته از پوست حیوانات

یکی از سبک‌ هایی که از قدیم تا به‌ حال در جریان است استفاده از عناصری چون پوست حیوانات یا ایجاد انواع پارچه‌ ها و مواد مختلف است که ایده اولیه خود را از حیوانات وام گرفته‌ اند. برای مثال پارچه‌ هایی با طرح پوست پلنگ و یا شال‌ های گرمی که از الیاف مصنوعی و مشابه پوست روباه یا … ایجاد شده‌ اند در صنعت مد از دیرباز بسیار پرطرفدار هستند. علاقه به انواع طرح‌ هایی که مربوط به حیوانات می‌ شود یکی از قدیمی‌ ترین جریان‌ ها در صنعت مد است. حتی قبل از اینکه چیزی به اسم مد وجود داشته باشد مردم از پوست حیوانات برای گرم نگاه‌داشتن خود استفاده می‌کردند. بعدها از پوست حیوانات به‌ عنوان نمادی از شیک بودن و نمایش تمکن اشخاص استفاده شد. علی رغم جریان‌ های بسیار زیادی که بر ضد این مد به وجود آمد همچنان بسیاری به این نوع پوشاک علاقه خاصی دارند. امروزه انواع مصنوعی پوست‌ های حیوانات در بازار رواج یافته که از آسیب رسیدن به حیوانات جلوگیری می‌ کند.

تأثیری که این گرایش بر دکوراسیون داخلی گذاشته غیر قابل انکار است. برای مثال قالی‌ هایی که به شکل پوست حیواناتی چون خرس یا ببر و … درست می‌ شوند و یا سرهای خشک شده و مصنوعی حیوانات که به دیوارها متصل می‌ شوند و حتی روکش‌ مبلمانی که به شکل پوست پلنگ است همه در نوعی از دکوراسیون داخلی که از عناصر طبیعی و حیوانی بهره برده است قابل مشاهده هستند.

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد امتیاز: 1

نوشته های مشابه