معماری و دکوراسیون خانه

آنچه باید درباره فرش های گسترده زیر پا بدانیم

گلدوزی
گلدوزی

گلدوزی

قالیچه های دست دوزِ گلدوزی شده برای جاهای پر رفت و آمد مثل ورودی ها مناسب نیست. این بافته ها بسیار ظریف اند و خیلی زود پوسیده و پاره می شوند. پس از آنها بیشتر به عنوان وسیله دکوری استفاده می شود.

فرش های پرز بلند

فرش های پرز بلند

فرش های پرز بلند

شگی (Shaggy) قالیچه هایی بسیار نرم با پرز های بلند است. این نوع فرش برای جاهای کم رفت و آمد مثل زیر میز، جلوی تلویزیون یا شومینه مناسب است و فرش های ریا (Rya) ، بهترین نمونه برای از این نوع به شمار می رود.

ریا فرش پشمی و از دست بافت سنتی اسکاندیناویای است. این نوع فرش با پرزهای بلند خود بهترین نمونه شگی محسوب می شود که با گره بافته می شود. هر گره از 3 رشته پشم تشکیل شده است و این سبب می شود قالیچه ها بافته ای پرپشت از رنگ های مختلف باشد. نام این قالیچه ها از روستایی در جنوب غربی سوئد گرفته شده و ممکن است به نژاد گوسفند ی که از پشم آن برای تهیه ریا استفاده شده نیز برگردد.

فرش خاب بریده و حلقه

فرش خاب بریده و حلقه

فرش خاب بریده و حلقه

در فرش بافت خاب بریده و حلقه (Cut and Loop) پرز های بلند و خاب حلقه کوتاه با هم ترکیب می شوند این سبک معمولا دو رنگ است تا ردپاهای خاکی را پنهان کند.

فرش های بافت تخت

فرش های بافت تخت

فرش های بافت تخت

به لطف نقوش ساده و ضخامت کم فرش های بافت تخت (Flat Weave) هر سطحی را در خانه می توان با آن پوشاند. آنها را به عنوان پتوهای هندی نیز می شناسند، فرش های بافت تخت، سبک وزن اند و سبکی همه پسند و قیمتی مقرون به صرفه دارند؛ به علاوه بیشتر آنها دو رو هستند. این نوع فرش برای جاهای پر رفت و آمد مثل راهرو، آشپزخانه، ورودی و یا دفتر کار با صندلی های چرخدار گزینه ای عال هستند و بسته به اندازه، طرح و جنس کاربرد های مختلفی دارند. معمولا از پنبه، پشم، جوت (کنف هندی) یا ابریشم بافته می شوند.

خاب بریده

خاب بریده

خاب بریده (Cut Pile)

از محبوب ترین انواع فرش است. رایج ترین سبک ها الفین، نایلون و فرش های پشمی هستند. نوع پشمی، که جنس اصلی این نوع فرش است، گران ترین و بادوام ترین آنهاست. اگر می خواهید از مزایای پشم با قیمت پایین تر بهره ببرید می توانید ترکیبی از چند جنس را انتخاب کنید. فرش های خاب بریده زیر پا بسیار نرم هستند. آنها حس شکوه و جلال را القا می کنند و بیشتر فرش های دیگر نمی توانند با شکل ظاهری آنها رقابت کنند. الیاف بریده شده برای تمیز کردن با جارو برقی راحت تراند چرا که کثیفی و خاک نمی تواند در فضا های پنهان نفوذ کنند. فرش های خاب بریده ممکن است خیلی را حت باشند اما الیافی که در معرض رفت آمد هستند به مرور زمان بیشتر مستعد فرسایش و آسیب هستند علاوه بر این با توجه به ارتفاع پرز (ضخامت فرش) خاب بریده شما، ممکن است جای پا و اجسام دیگر را نشان دهد.

خاب حلقه

خاب حلقه

خاب حلقه

خاب حلقه (Loop Pile) مزایای متفاوتی دارد. اغلب مردم فرش های بافت حلقه را به خاطر دوامشان انتخاب می کنند.این فرش ها با حلقه های بسیار محکم خود، بسیار با دوام هستند. طرح حلقه باعث می شود الیاف کمتر از بین بروند یا جای اثاثیه ی سنگین را نشان دهند. فرش های بافت حلقه کشش بیشتری نسبت به بیشتر فرش های دیگر دارند، بنابراین مردم این نوع فرش را برای راهروها و جاهایی که ممکن است لیز بخورند، انتخاب می کنند. یکی از اصلی ترین انتقاد ها به فرش ها ی بافت حلقه این است که به اندازه سبک های دیگر نرم نیستند. ما پیشنهاد می کنیم که از این فرش ها در جاهایی مثل نشیمن و راه پله که رفت و آمد زیاد است استفاده کنید. فرش های حلقه ای با تراکم بالا سخت تر تمیز میشوند چون خاک و کثیفی به راحتی داخل حلقه ها گیر می کنند.

فرش های شرقی

فرش های شرقی

فرش های شرقی

از نام فرش شرقی Oriental Rugs به عنوان یک برچسب مشترک برای همه انواع زیر اندازهای پرز دار و پر نقش و نگار استفاده می شود. فرش های شرقی اصل از افغانستان، چین، هند، ایران، نپال، پاکستان، تبت، ترکیه و بعضی کشورهای جنوبی شوروی سابق (مانند آذربایجان و ارمنستان) ، کشورهای بالکان مثل رومانی و آلبانی و بعضی کشورهای شمال آفریقایی مثل مراکش و مصر آمده است. آنها از نظر نقش بسیار متنوع هستند و به خوبی با طرح ها و سبک های مختلف از سنتی تا مدرن ترکیب می شوند.

گلیم

گلیم

گلیم

گلیم ها بافته های نقش داری هستند که از کشورهای بالکان گرفته تا پاکستان تولید می شود. گلیم ها، که ابعاد مختلفی دارند، می توانند صرفا تزئینی باشند یا به عنوان فرش یا سجاده به کار روند. گلیم های مدرن کف پوش محبوب خانه های غربی هستند. گلیم ها با در هم بافتن محکم رشته های تار وپود درست می شوند تا سطحی صاف و بدون پرز تولید کنند.

کف پوش

کف پوش

کف پوش

کف پوش (Floor Cloth) راحتی فرش و مراقبت آسان سطوح وینیل را با هم دارند. بیشتر آنها از کرباس درست می شود که با بتونه گچی زیر سازی شده است؛ دور تا دور حاشیه دارند و درطرح ها و رنگ های جالبی رنگ می شوند. از نظر شکل ظاهری برای هر جایی مناسب است. مراقبت آسان باعث می شود کف پوش ها گزینه ای ایده آل برای آشپزخانه، ورودی و حمام باشد.