معماری معاصر

آزمایشگاه جعبه‌ ای

این ساختمان ها عاری از گاز کربنیک هستند زیرا در آنها از سوخت های فسیلی استفاده نمی شود و سیستم های جامعی برای افزایش راندمان انرژی، کاهش مصرف اب و به حداقل رساندن ضایعات دارند.شرکت معماری اچ بی پلاس ای (hb + a Architects) در سانفرانسیسکو هم سال‌ ها است که بر روی مسائل مربوط به تغییرات آب و هوایی و ساختمان های سبز و تأثیر کیفیت هوا بر سلامتی انسان تمرکز کرده است. این شرکت به عنوان بخشی از تلاش خود برای حل  مشکلات عدیده مصرف بی رویه انرژی و افزایش تولید کربن از مصارف خانگی یک سازه مسکونی تک خانواری به نام  آزمایشگاه جعبه‌ ای ساخته که در انتظار ثبت اختراع است.

آزمایشگاه جعبه‌ ای

همانطور که گفته شد این پروژه یک اقامتگاه تک خانوار پیش ساخته و خارج از شبکه است و آزمایشگاه جعبه‌ ای نام دارد. هدف از این کار کند و کاو در مورد بهره وری در ساخت و ساز و تولید یک سازه مقاوم در برابر شرایط اضطراری آب و هوایی بود. هافسا برت (Hafsa Burt) از مؤسسه ملی معماران آمریکایی(AIA) به عنوان معمار و بنیانگذار آزمایشگاه جعبه ای پیش از این هم  اهداف بلندپروازانه ای برای دستیابی به یک سیستم کاملاً خارج از شبکه در نظر داشت سیستمی که برای تمام کارکردهای خود تنها به انرژی های تجدید پذیر متکی باشد. این سازه  اقامتگاهی است کربن صفر و  انرژی صفر که دیواره ها و سقف های آن با عایق آر۵۰ (نازک ترین عایق) برای صرفه جویی بیشتر در انرژی پوشیده شده است. انرژی مورد نیاز این اقامتگاه از چندین پنل خورشیدی (آرایه خورشیدی) تأمین می‌ شود و حتی انرژی بیشتری نسبت به آنچه مورد نیاز ساختمان است تولید می کنند.

مطلب مرتبط  فارغ التحصیل در رشته علوم معماری جایزه طراحی را دریافت کرد

آزمایشگاه جعبه‌ ای

این پروژه یک نمونه عملی و موفقیت آمیز از برق رسانی بدون نیاز به سوخت های فسیلی است. طراحی فضای داخلی برگرفته از فرم های مینیمالیستی معماری است تا به واسطه رنگ و نور رابطه اش را با زمین و چشم اندازهای وسیع آنجا القا کند. تمرکز طراحی بر محافظت از فضا و منابع است که  هر بازدیدکننده به محض ورود به خانه آن را دریافت می کند. در این طرح اکوسیستم منطقه هم حفاظت شده  و بخش عمده‌ ای از مساحت ۹ هکتاری زمین دست نخورده باقی‌ مانده است  و میزبان حیوانات وحشی است. از توپوگرافی منطقه برای زهکشی زمین، چشم اندازها و جهت یابی به طور کامل استفاده شده است. نهری هم که در آنجا وجود داشت دست نخورده باقی مانده است. این پروژه  با توجه به مشخصات و ویژگی های مخصوص آن منطقه و به منظور رسیدن به بهترین سطح پایداری در آنجا ساخته شده است. عناصر پیش ساخته از نظر زیبایی، کارآیی، پایداری و سازگار بودن با محیط زیست فوق العاده هستند. بنابراین یکی از اهداف مهم این پروژه توجه به مزایای استفاده از خانه های پیش ساخته بود از جمله کاهش چشمگیر تولید نخاله و مدت زمان ساخت. این پروژه موفق شد به همه اهداف مورد نظر خود دست پیدا کند.

آزمایشگاه جعبه‌ ای

شعار گروه معماری اچ بی پلاس ای این است: «تمام هدف ما  به صفر رساندن مصرف (انرژی، کربن)  است.» و  همانطور که گفته شد در ۲۰ سال گذشته تمرکز اصلی این شرکت بر انجام تحقیقاتی در زمینه پایداری محیط زیست، کیفیت هوا و سلامت کره زمین و مردم دنیا بوده است.

مطلب مرتبط  رنگ زرد و خاکستری پنتون و معماری

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز: 0

نوشته های مشابه