دریافت مشاوره رایگان
جهت دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان اطلاعات تماس خود رو ثبت نموده تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.
در حال حاضر بسیاری از شرکت ها به دلایلی مانند کمبود فضای کار، به فکر ایجاد فضای کار اشتراکی برای کارکنان خود هستند. فضای کار گروهی یا اشتراکی فضاهای بزرگی هستند و امکان کار به طور همزمان برای چند نفر را فراهم می کنند. افراد در این فضا امکان استفاده از یک میز کار گروهی به صورت مشترک را دارند و امکانات جامعی در اختیار کارکنان قرار می گیرد. در ادامه این مطلب از مجله ساویس به چند نکته مهم و کاربردی برای طراحی این فضای کار اشاره می کنیم.
فهرست
Toggleفضای کار اشتراکی (Coworking Space) محیطی است که در آن افراد و کسبوکارهای مختلف، بهویژه فریلنسرها، استارتاپها و شرکتهای کوچک، بهطور مشترک از یک فضا برای انجام کارهای خود استفاده میکنند. این فضاها امکاناتی مانند میزهای کاری، اینترنت پرسرعت، اتاقهای جلسات، آشپزخانه و تجهیزات اداری را ارائه میدهند.
مزیت اصلی این فضاها، امکان همکاری و شبکهسازی بین افراد مختلف با مهارتها و تجربیات متنوع است. همچنین، هزینههای اجاره و زیرساختها در این فضاها به اشتراک گذاشته میشود که برای کسبوکارهای نوپا و فریلنسرها بهصرفهتر از اجاره یک دفتر خصوصی است. فضای کار اشتراکی بهویژه برای کسانی که به محیطی پویا و انعطافپذیر نیاز دارند، مناسب است و میتواند به افزایش بهرهوری و خلاقیت کمک کند. در این فضاها، افراد علاوه بر استفاده از تجهیزات و امکانات حرفهای، فرصت تعامل و همکاری با دیگر افراد و کسبوکارها را نیز دارند.
فضای کار گروهی با فراهم کردن امکانات مورد نیاز، برای کسب و کارهای نو پا و استارت آپ ها، شرایط مناسبی برای کار ایجاد می کند. به این ترتیب افراد می توانند با کمترین هزینه و امکاناتی مناسب، کار خود را شروع کنند. محیط های اداری که دارای فضای کار اشتراکی هستند، نسبت به فضاهای کاری سنتی مزایای بیشماری دارند. در این واحدهای کاری، اتاق جلسات، فضای استراحت و اتاق غذاخوری به صورت مشترک است و از همه فضا به بهترین شکل استفاده می شود. مهم ترین مزیت های فضاهای کار گروهی شامل این موارد می شود.
برای طراحی داخلی فضای کار گروهی به مبلمان اداری متنوعی نیاز است. در دکوراسیون داخلی دفتر کار گروهی، به غیر از صندلی های اداری، مبلمانی برای استراحت افراد وجود دارد. مبلمانی که برای این فضا انتخاب می شود، باید علاوه بر داشتن طراحی زیبا و جذاب، نیاز و اهداف کارکنان را برآورده کند. مبلمانی که در این فضا استفاده می شوند، اغلب به رنگ های گرم و روشن هستند و طراحی آنها به سبک مدرن است. برای چیدمان فضای کار گروهی نیازی به خرید مبلمان اداری مجزا نیست، به این ترتیب با خرید یک میز کار گروهی نیازی به خرید میزهای متعدد وجود ندارد.
دکوراسیون فضای کار اشتراکی باید بهگونهای طراحی شود که همزمان راحتی، بهرهوری و خلاقیت را برای کاربران فراهم کند. در اینجا چند اصل مهم در طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی آورده شده است:
دکوراسیون باید انعطافپذیر و متناسب با نیازهای متنوع افراد باشد تا محیطی پویا و همکاریمحور ایجاد کند.
نورپردازی مناسب و حرفه ای یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی است. با استفاده بهینه از نور طبیعی می توانید فضایی نورانی و دلباز در محیط کار گروهی ایجاد کنید. مطمئن شوید که نور طبیعی به بهترین شکل و به طور یکنواخت در همه قسمت های دفتر کار وجود دارد. همچنین علاوه بر استفاده از نور طبیعی، می توانید به طور حرفه ای از نورپردازی مصنوعی استفاده کنید. نور محیط باید برای تمام ساعات شبانه روز مناسب باشد. یکی از عوامل مهم و موثر در افزایش نور و ایجاد حس مثبت، خرید مبلمان اداری روشن است.
با توجه به این که کسب و کارهای مختلفی قرار است در فضای کار اشتراکی فعالیت کنند، طراحی این فضا باید با همه کارها متناسب باشد. هر کدام از افرادی که در این فضا به کار مشغول هستند، نیازهای خاصی دارند و مستلزم استفاده از تجهیزات خاصی هستند. در حقیقت لوازم و تجهیزات کار از مهم ترین ملزومات برای کارهای مختلف به ویژه استارت آپ ها محسوب می شوند. تمام میزهای کار گروهی باید مجهز به چند پریز برق برای دسترسی راحت کاربران باشند. همچنین روی همه میزها باید به تعدا کافی پرینتر، اسکنر و … وجود داشته باشد.
برخی از افراد از حضور در فضای کار اشتراکی اجتناب میکنند به دلایل مختلف. یکی از اصلیترین دلایل، نداشتن حریم خصوصی است. در فضاهای کار اشتراکی، افراد معمولاً در کنار دیگران کار میکنند که میتواند موجب حواسپرتی و کاهش تمرکز شود. برخی افراد نیز بهدلیل حساسیت به صدا و محیطهای پرهیاهو ترجیح میدهند در فضای آرام و خصوصیتری کار کنند.
علاوه بر این، نگرانی از امنیت اطلاعات و محرمانگی نیز میتواند یکی از دلایل اجتناب از این فضاها باشد. بسیاری از افراد بهویژه در مشاغل حساس، نگرانی دارند که اطلاعات شخصی یا حرفهای در محیطهای مشترک در معرض خطر قرار گیرد. همچنین، برخی افراد به دلیل عادت به ساختار و محیطهای کاری خاص خود، از فضای کار اشتراکی بهعنوان یک گزینه مناسب برای رشد و بهرهوری نمیبینند و ترجیح میدهند در دفاتر خصوصی یا خانه خود کار کنند.
فضای کار اشتراکی برای افرادی که به دنبال یک محیط کاری انعطافپذیر و مقرون به صرفه هستند، مناسب است. این فضاها بهویژه برای افراد و کسبوکارهایی که نیاز به دفتر ثابت و بزرگ ندارند، مفید است. انواع مختلف کسبوکارهایی که میتوانند از فضای کار اشتراکی بهرهمند شوند عبارتند از:
فضای کار اشتراکی بهویژه برای کسبوکارهایی که نیاز به شبکهسازی و تعاملات اجتماعی دارند، فرصتهای زیادی برای رشد و توسعه فراهم میکند.
وجود فضای کار اشتراکی به افراد این فرصت را می دهد تا بتوانند کسب و کار خود را با هزینه ای کم راه اندازی کنند. در این فضا افراد مختلف در کنار هم در حال فعالیت هستند و هر کدام کار خود را انجام می دهند. در طراحی دکوراسیون این فضا، معمولاً از رنگ های شاد و روشن استفاده می شود. بهترین راهکار برای چیدمان مبلمان اداری در فضای کار گروهی، استفاده از طراحی پلن باز است. به این ترتیب مبلمان و سایر وسایل به فاصله مناسبی از یکدیگر قرار می گیرند و افراد می توانند به راحتی در این فضا در رفت و آمد باشند.
برای خواندن مقالات بیشتر در مورد طراحی دکوراسیون اداری فضای کار گروهی، مقالات مرتبط در ساویس را مطالعه کنید.
حساب کاربری ندارید؟
ایجاد یک حساب کاربریجهت دریافت مشاوره رایگان توسط کارشناسان اطلاعات تماس خود رو ثبت نموده تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.