تابستان

راهنمای جامع موزه گردی در تهران (2)

تجریش چطور محله ای است
تجریش چطور محله ای است

تجریش چطور محله ای است

این محله که یکی از قدیمی ترین محله های تهران هم محسوب می شود، در شمال تهران و بالاترین نقطه میدان ولیعصر قرار دارد. تجریش به بازار بزرگ و سبزی ها و میوه های خوش رنگ و لعابش و مغازه ها و پاساژهای بزرگش معروف است اما در گذشته هم برو بیای زیادی داشته است. گفته می شود «طجرشت» که یکی از روستاهای ری قدیم بود که شاهان مغول به خاطر آب و هوای پاک و خنکش در آن رفت و آمد زیادی داشته اند، همین تجریش امروزی است.

موزه سینما

موزه سینما

موزه سینما

اگر بخواهید یک فهرست از خاص ترین و جالب ترین موزه ها و مراکز فرهنگی تهران بسازید، موزه سینما احتمالا در صدر آن لیست قرار می گیرد. با حدود ده دقیقه پیاده روی از تجریش به سمت جنوب خیابان ولیعصر به منطقه باغ فردوس می رسید که در پیاده روی آن، عمارت قدیمی موزه سینما بعد از یک ردیف فواره و گلکاری جلب توجه می کند. این موزه، اولین دوربین های فیلمبرداری و عکاسی و اولین نوارهای فیلم ایرانی را به نمایش گذاشته و با گذشتن از تالارهای مختلف آن در طول زمان به جلو آمده و به فیلم های حال حاضر ایران می رسید و حتی جوایز مهمی مثل نخل طلای طعم گیلاس و خرس های جشنواره برلین را در قفسه های شیشه ای آن می بینید. اگر سینما را دوست دارید، این موزه را به هیچ وجه از دست ندهید. البته در اطراف عمارت موزه چند کافه و رستوران هم وجود دارد که می توانید با نوشیدن یک فنجان قهوه در آن یک روز خوب بسازید.

موزه موسیقی

موزه موسیقی

موزه موسیقی

اگر به باغ فردوس می روید، تماشای موزه موسیقی را هم از دست ندهید. برای عاشقان موسیقی هیچ مقصدی در تهران به اندازه موزه موسیقی دوست داشتنی نیست. محوطه بزرگ و سرسبز این موزه حدود ده سال است که در محل فعلی اش یعنی باغ فردوس احداث شده و شامل چهار بخش است: گالری نمایشگاهی، سالن تمرین، آمفی تئاتر و استودیو. در این موزه هم درست شبیه موزه سینما شما می توانید به ترتیب زمان، با موسیقی دانان بزرگ ایران آشنا شوید و با راهنمای صوتی، صدایشان را بشنوید. اسناد و مدارک اولین آموزشگاه های موسیقی ایران را از نزدیک ببینید و سازهای مختلف شرقی و غربی را بشناسید.

موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی

موزه دکتر حسابی

اگر به دیدن خانه های قدیمی تهرانی علاقه دارید و از گشت و گذار در یک باغ موزه خوش آب و هوا هم لذت می برید، برنامه این آخر هفته تان را برای دیدار موزه دکتر حسابی تنظیم کنید. خانه این فیزیک دان و دانشمند ایرانی، بعد از مرگش در سال 1371 تبدیل به موزه شد و هر چیزی که در خانه اش داشت، تبدیل به جاذبه گردشگری و دیدنی برای مردم ایران. مدارک علمی، وسایل شخصی، نشان ها، تقدیرنامه ها، عکس های شخصی و خانوادگی و… این ساختمان خیلی قدیمی است – ساخت 1310- اما وسایلش کاملا حفظ شده اند تا از دیدن خانه شخصی یکی از بزرگترین دانشمندان ایرانی و سبک زندگی اش لذت ببرید. در این خانه هم آثار دکتر حسابی چاپ و نشر می شوند و هم در بخش علمی و کتابخانه آن، درباره زندگی و تحقیقات و میراث دکتر حسابی مطالعه می کنند.

مطلب مرتبط  کاربرد شیشه رنگی در معماری از گذشته تا امروز (1)
موزه زمان

موزه زمان

موزه زمان

در خیابان های پیچ در پیچ زعفرانیه هم برج های بلند و مدرن می بینید و هم کافه های زیبا و هم مغازه ها و مراکز خرید بزرگ و پر رفت و آمد. اما سر یکی از خیابان های زعفرانیه، نرسیده به ولیعصر «موزه زمان» قرار دارد. این ساختمان آبی رنگ و زیبای قدیمی، در دوران ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده و خانه حسین خداداد بازرگان، صنعتگر و کارآفرین ایرانی است. در این موزه و اتاق هایش، شما انواع ساعت های جدید و قدیمی را می بینید که بعضی از آن ها اهدایی نویسندگان، کارگردانان و دانشمندان معروف ایرانی است. ساعت های دیواری، ساعت های مچی و ساعت های آفتابی و… همچنین اگر به کافه نشینی در یک محیط سرسبز و در کنار درختان علاقه دارید، خوردن صبحانه های معروف کافه این مجموعه را از دست ندهید. شنبه تا چهارشنبه از نه تا هفت بعد از ظهر و پنج شنبه و جمعه و روزهای تعطیل از ده تا هفت بعد از ظهر می توانید از این موزه دیدن کنید.

موزه سعدآباد

موزه سعدآباد

موزه سعدآباد

کاخ سعد آباد در شمال میدان تجریش و خیابان دربند قرار گرفته و با فضای جنگلی و پردرختش، هم عمارت های زیادی را در خود جای داده و هم در هر کدام از این عمارت ها یک موزه قرار دارد که می توانید در آن ها گردش کنید. سعد آباد در هر فصلی خنک و خوش آب و هواست پس نگران بازدید تابستانی تان نباشید. کاخ فرحناز و علیرضا پهلوی تبدیل به موزه خط و کتابت میرعماد شد – به نام استاد خوشنویسی قرن یازدهم، میرعماد حسنی-. و در آن قطعات مختلف خطی، کتیبه های باستانی و آثار خطاطی باستانی روی کوزه ها و نقاشی ها و آثارِ مختلف هنری قرار دارند.
موزه بهزاد، در واقع کاخ ولیعهدی این مجموعه است که آثار مختلف استاد حسین بهزاد را در خودش جا داده. این موزه پنج سالن دارد که هر کدام از آن ها، آثار یک دوره کار این استاد را به نمایش گذاشته اند. آثاری مثل چوگان بازی، سقا، چوپان نی نواز، حافظ، سعدی و…استاد حسین بهزاد یکی از بزرگ ترین استادان نقاشی و مینیاتور ایران بود که از او تابلوهای زیادی مثل «مولانا»، «مینیاتور شیرین و فرهاد» و «بهرام و گل اندام» برای هنر معاصر ایران به یادگار مانده است. موزه هنری حسین بهزاد هم پیرو قراردادی که در سال 1371 بین سازمان میراث فرهنگی و پرویز بهزاد پسر استاد منعقد شد، 289 اثر استاد بهزاد در ساختمانی در کاخ سعدآباد قرار گرفت. این ساختمان پیش از انقلاب کاخ کرباسی نام داشت و دفتر کار پهلوی محسوب می شد. مثل تمام ساختمان های دیگر در این کاخ از ساعت 9 تا 7 عصر می توانید از این موزه بازدید کنید.

مطلب مرتبط  دکوراسیون با اکسسوری تابستانی

موزه فرشچیان، این موزه کاخ ملکه توران همسر رضاشاه پهلوی بوده که عمارتی نسبتا ساده است که بعد از انقلاب به محلی برای تصاویر و زندگی نامه و تندیس دانشمندان و بزرگان ایرانی تبدیل شد.

موزه آبکار

موزه آبکار

موزه آبکار، پیش از انقلاب کاخ لیلا پهلوی بوده است اما در سال 1373 به مناسبت روز جهانی موزه به عنوان موزه مینیاتور آبکار نامگذاری شد. تابلوهای مختلف، زیورآلات و پارچه های ترمه ایرانی اصیل در این موزه به نمایش گذاشته شده اند. همچنین موزه هنرهای زیبا، با تمرکز بر نقاشی، آثار هنرمندان زیادی مثل سهراب سپهری، حسین محجوب، پروانه اعتمادی و… را به نمایش گذاشته. موزه مردم شناسی یا همان کاخ شمس پهلوی مجموعه کاملی از فرهنگ ها و آیین های مختلف زندگی بشر را در طی دوران های مختلف گرد هم آورده. موزه هنر ملل که همان گلخانه کاخ سفید است به دستور فرح پهلوی و در دوره پهلوی به موزه هنر ملل تبدیل شد که آثار هنرهای باستانی تا هنر تمدن های مختلف، هنرهای معاصر ایرانی و آثار ارزشمند هنرهای معاصر جهان مثل لژه، شاگال و… در آن به نمایش در آمده اند. کاخ سفید یا ملت، به علت رنگ سفیدش به این نام شهرت دارد و حالا تمام اتاق ها و وسایلش برای بازدید عموم گذاشته شده اند.

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی

باغ موزه هنر ایرانی

همه آثار و شگفتی های معماری ایران را می شود یک جا دید. کجا؟ در باغ موزه هنر ایرانی. در این مجموعه ماکت هایی از بسیاری از بناهای تاریخی و آثار معماری ایران از مسجد کبود تا برج آزادی قرار داده شده اند. این ماکت ها به نسبت در ارائه جزئیات دقیق هستند و با تماشایشان می توانید مجازا به اکثر استان های ایران سفر کرد. این باغ موزه در محله باغ فردوس و در کوچه دکتر حسابی واقع شده است.