![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-5547520a47ba9.jpg)
روز یازدهم اردیبهشت ماه نمایشگاه اکسپو میلان 2015 افتتاح شد و همزمان نیز غرفه ایران دراین نمایشگاه بوسیله آقای محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران افتتاح شد .
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-5547563f3785c.jpg)
لازم است ابتدا مفهوم کلی نمایشگاههای اکسپو را یاد آوری نماییم :
برای اولین بار در سال 1851 در کاخ کریستال لندن، نمایشگاه جهانی برگزار شد و اولین رویداد جهت نشان دادن موفقیت های جاه طلبانه انسان در طول تاریخ رخ داد . این مناسبت به منظور به اشتراک گذاشتن فن آوری، نوآوری و اکتشافات جدید بود.
یک نمایشگاه اکسپو اصولا غیر تجاری است ، امکانی است که کشورها در یک گفتگوی بین المللی برموضوعاتی که مورد علاقه همه است تمرکز می کنند ، هدف اولیه از برگزاری نمایشگاههای اکسپو ، ارائه خلاقیت و دانشی است که هر کشور می تواند در این رویداد خاص ارائه نماید .
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-55475907ac35d.jpg)
نقش کشور میزبان:
کشوری که نمایشگاه در آن برگزار خواهد شد از طریق یک فرآیند نامزدی انتخاب می شود . محلی خاص در آن کشور جهت برگزاری این نمایشگاه جهانی انتخاب می گردد و تمام کشورهای دیگر از طریق دیپلماتیک به این رویداد دعوت می شوند . برای کشور میزبان، نمایشگاه فرصتی برای نشان دادن بهترین های او در فرهنگ ملی، نوآوری، تولید و سنت است. ضمن آنکه همچنین یک فرصت است برای ایجاد روابط قوی بین المللی.
برای اولین با در سال 1906 نمایشگاه اکسپو در میلان برگزار شد.
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-55475a3a82d7f.jpg)
میراث مستقیم :
نمایشگاههای معمول بین المللی در مجموعه هائی از قبل ساخته شده برگزار می گردند ، اما نمایشگاههای جهانی اکسپو فرصتی است برای تغییر چهره یک شهر و ایجاد امکانات زیر بنائی که برای آن شهر به جا می ماند . زیرساخت هائی چون جاده ، پارک و موزه های جدید و ساختمانهای مدرن و زیبا که می توانند کاربری های مختلفی داشته باشند .
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-55475a6d966c3.jpg)
میراث غیر مستقیم: پیامی برای آینده :
نمایشگاههای اکسپوجهانی در طول زمان تغییر کرده اند درمقایسه با اولین نمایشگاههای اکسپو هنوز هم نمایشگاه یک ویترین برای توسعه و فرصت های مهم تجاری فرهنگی است ، اما در حال حاضر بیشتر بر روی مسائل مهم مربوط بشریت متمرکز شده است. چند نمایشگاه قبلی اکسپو برمسائل آب ، اقیانوس ها ، کیفیت زندگی بشر متمرکز بود و نمایشگاه اکسپو میلان 2015 بر تغذیه در سیاره زمین و انرژی مورد نیاز برای زندگی بشر تاکید دارد و این موضوع منعکس کننده چالش بزرگ در جهت پیدا کردن تعادل بین بحران تغذیه بشر امروز و احترام به محیط زیست این سیاره است.
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-55475bde7fc09.jpg)
سایت نمایشگاه و تمامی عناصر فیزیکی که به طور معمول مسائل “ملموس” و ماندگار یک نمایشگاه خواهد بود ، لازم است که در همراهی با موضوع اصلی این رویداد باشد.
آنچه که ششماه فعالیت مشارکت کنندگان به جای خواهد گذاشت ، تمرکز بر کاهش زباله در جهان است و آموزش زندگی سازگار با محیط زیست به مردم جهان .
به همین دلیل همه پژوهشهای مورد استفاده برای مسائل اقتصادی، اجتماعی و مدل های تولید می باید به منظور بهبود محیط زیست و رشد پایدار جوامع باشد.
و مجموع این عوامل میراث ماندگار نمایشگاه اکسپو میلان 2015 می باشد .
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-55475d10835bb.jpg)
ارگان برگزار کننده نمایشگاههای اکسپو در جهان ” سازمان مسئول سازماندهی نمایشگاههای اکسپو می باشد .
• 168 کشور عضو این سازمان هستند. این کشور ها متعهد به رعایت قواعد و ضوابطی می باشند که توسط این سازمان تدوین می شود.
• در سال 1996 آخرین تغییرات در مصوبات این سازمان رخ داد که مهمترین آن تصمیم گیری در خصوص دو گروه بودن نمایشگاههای اکسپو بود.
• نمایشگاههای جهانی اکسپو “Universal Expos” هر 5 سال برگزار می شوند و دوره برگزاری آنها 6 ماه است ، هر مشارکت کننده ساختمان محل غرفه خود را می سازد ، محدوده سایـت نمایشگاه محدودیت ندارد و تم برگزاری نیز عمومی خواهد بود.
• نمایشگاههای بین المللی اکسپو : “International Expo” زمان برگزاری آن بین دو اکسپو می باشد ، دوره برگزاری 3 ماه است و برگزار کننده خود تمامی ساختمان ها و غرفه ها را می سازد و به مشارکت کنندگان اجاره می دهد، بیشترین مقدار سایت نمایشگاه 25 هکتار خواهد بود . موضوع برگزاری نیز ویژه خواهد بود .
از زمان برگزاری اولین نمایشگاه اکسپو در لندن در 1851 تعداد بازدید کنندگان همواره خیره کننده بوده است و در قرن بیست و یکم نیز این تعداد بازهم رو به فزونی است،
• اکسپو هانور آلمان سال 2000 ، نوزده میلیون نفر
• اکسپو آیچی ژاپن سال 2005 ، بیست و دو میلیون نفر
• اکسپو شانگهای چین سال 2010 ،هفتادوسه میلیون نفر بازدید کننده داشت.
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-55475dc9cb59f.jpg)
موفقیت اکسپو های جهانی بسیار مبتنی است بر نوع مشارکت کشورهای جهان در سی ام اکتبر 2010 اکسپو شانگهای بزرگترین نمایشگاه بین المللی تاریخ برگزار شد و این مقیاسی شد برای نمایشگاه جهانی میلان 2015 با تم “Feeding the Planet, Energy for Life” “تغذیه سیاره و انرژی برای زندگی ” .
در ایدهی بعدی به چندی از غرفههای کشورهای مختلف نگاهی میاندازیم.
![](https://www.khooger.com/_photo/userphoto/253/x-55475e274b918.jpg)
• 145 کشور در اکسپو میلان مشارکت دارند که معادل 94% اعضاء اتحادیه نمایشگاهی است .
• 3 سازمان بین المللی از جمله اتحادیه اروپا نیز در این رویداد شرکت نموده اند .
• 13 سازمان غیر دولتی نیز در این واقعه مشارکت دارند .
• 5 کمپانی نیز به صورت مستقل در اکسپو میلان خواهند بود .